Home » Stiinta » Primii roboţi ”construiţi” din celule aparţinând unor broaşte

Primii roboţi ”construiţi” din celule aparţinând unor broaşte

Adrian Popovici 01.15.2020
Primii roboţi ”construiţi” din celule aparţinând unor broaşte
Aceşti roboţi au fost realizaţi din celule stem aparţinând unor broaşte africane cu gheare.

Cercetătorii de la Universitatea Vermont au reuşit să creeze, în premieră, primii roboţi formaţi din celule vii. Aceştia au fost creaţi din celule stem aparţinând unor broaşte şi, conform oamenilor de ştiinţă care au colaborat pentru crearea lor, aceştia ar putea avea o multitudine de aplicaţii de la sisteme eficiente de transport a medicamentelor şi chiar eforturilor de remediere a condiţiilor de mediu, notează Science Alert.

Aceşti roboţi, numiţi de către cercetători xenoboţi, au mărimi submilimetrice, iar corpurile acestora sunt formate din 500-1000 de celule. Primele experiemente cu aceşti mini-roboţi arată că aceştia se pot deplasa pe suprafaţa vaselor petri în care sunt depozitaţi şi chiar pot transpota diferite încărcături.

După cum exlică Joshua Bongard, informatician şi robotician, xenoboţii reprezintă o nouă clasă de obiecte: nici animale, nici roboţi; cercetătorul explicând că aceştia sunt organisme programabile.

Pentru construirea acestor organisme programabile, cercetătorii au avut nevoie de un supercomputer, acesta a realizat o serie de simulări în care celule cardiace şi celule ale pielii broaştelor au fost aşezate în diferite configuraţii pentru a li se testa viabilitatea. Cercetătorii trebuiau să precizeze utilitatea finală a respectivului organism, locomoţie sau transport, iar supercomputerul a avut sarcina de a identifica configuraţiile optime pentru acestea.

După ce supercomputerul a identificat o serie de configuraţii optime, cercetătorii au folosit o serie de celule colectate de la embrionii Xenopus laevis, broasca africană cu gheare pe care le-au „asamblat” cu ajutorul electrozilor şi a forcepsului microscopic. În ceea ce priveşte aceşti xenoboţi, celule cariace asigură propulsia, în timp ce celulele pielii acoperă întreg ansamblul biologic.

„Te uiţi la celulele cu care ne-am construit xenoboţii şi, genomic, sunt broaşte. Este 100% ADN de broască, dar acestea nu sunt broaşte. Atunci ne  întrebăm, ce mai sunt capabile să construiască aceste celule?” a declarat Michael Levin, biolog al Universităţii Tufts din Statele Unite ale Americii.

Studiul în care este explicat modul în care funcţionează aceşti xenoboţi a fost publicat în PNAS.