Home » Stiinta » Un nou medicament pe bază de plante are un potenţial mare în tratarea cancerului

Ana Maria Neagu 02.13.2020
Un studiu realizat de UCLA (University of California) a dezvăluit un tratament eficient pentru cancerul de cap şi gât în contextul în care 650.000 de astfel de cazuri noi sunt diagnosticate în fiecare an în întreaga lume. Se ştie că tratamentele de cancer folosite până acum, cum ar fi radioterapia, chimioterapia şi chirurgia, sunt însoţite de diferite reacţii adverse.

Cercetătorii au efectuat un studiu clinic cu ajutorul unor bolnavi aflaţi  în faza I, cu dorinţa de a găsi un antidot pentru cancerul oral şi orofaringian. Aceştia  au dezvoltat un medicament botanic, din material vegetal, aparţinând plantei Curcuma Longa din familia ghimbirului, cunoscută şi sub denumirea de turmeric.

Medicamentul numit APG-157 este format din mai mulţi compuşi botanici, însă  principalul îl reprezintă compusul puternic de curcumină care se găseşte în turmeric. Curcumina este cunoscută pentru proprietăţile sale antioxidante active şi de combatere a inflamaţiei, ajutând la lupta împotriva mai multor tipuri de cancer. Dezavantajul administrării curcuminei pe cale orală în sensul convenţional pentru tratarea cancerului oral şi orofaringian îl reprezintă faptul că aceasta este absorbită cu dificultate de fluxul sanguin. Totuşi, APG-157, sub formă de pastile este absorbit mai bine în ţesuturile mucoasei deoarece se dizolvă încet în cavitatea bucală. Curcumina este astfel absorbită direct de către  ţesuturile infectate, prevenind extinderea celulelor canceroase.

Ce a arătat studiul?

Cercetătorii au acordat o deosebită atenţie respectării regulilor impuse de FDA (Food and Drug Administration), organismul american care supervizează alimentele şi medicamentele de pe piaţa din SUA, menite să protejeze persoanele şi să impună anumite condiţii de utilizare a plantelor în domeniul medicinei.

Acest studiu s-a desfăşurat cu ajutorul a două grupuri, unul dintre ele fiind supus efectului placebo. Cu această ocazie, au fost recrutaţi 13 subiecţi fără cancer şi 12 pacienţi diagnosticaţi cu cancer oral pentru a se testa eficacitatea APG-157. În timp ce unora li s-a administrat medicament placebo, ceilalţi au primit pastilele obţinute din curcumină o dată pe oră, pe toată perioada studiului, potrivit Medical Daily.

Subiecţii nu deţineau informaţii cu privire la natura medicamentului pe care îl primeau. În fiecare oră, cercetătorii preluau probe de sânge şi salivă de la toţi subiecţii pentru a măsura gradul de absorbţie a medicamentului.Testele de sânge nu au arătat nimic în neregulă nici în cazul persoanelor care au luat medicamentele, nici în cazul celor din grupul placebo, indiferent dacă aceştia erau  diagnosticaţi sau nu cu cancer.

Când a fost testat impactul APG-157, cercetătorii au descoperit că inflamaţia a scăzut în timpul activării celulelor T pentru a lupta împotriva bolii. Când a fost utilizat cu alte medicamente pentru imunoterapie, acesta a stimulat sistemul imunitar, reuşind să elimine în mod eficient cancerul de la nivelul capului şi gâtului. APG-157 a inhibat şi creşterea speciilor rele de Bacteroides.

„APG-157 este bine absorbit, reduce inflamaţia şi atrage celulele T la tumoare, ceea ce sugerează utilizarea potenţială a acestuia în combinaţie cu medicamentele imunoterapice”, au declarat cercetătorii în lucrarea publicată recent în American Cancer Society Journals.

Codul folosit de cancer pentru a ucide, descoperit de cercetători

O abordare diferită: de ce nu facem cancer mai des?

De ce cancerul cardiac apare extrem de rar?

A fost descoperit un nou biomarker al prezenţei cancerului