Home » Știință » Astronomii anunţă că Betelgeuse, a doua stea din constelaţia Orion, nu se transformă, încă, într-o supernovă

Publicat: 27.02.2020
Recent, oamenii de ştiinţă au anunţat că steaua Betelgeuse prezintă o activitate anormală, unii astronomi teoretizâd chiar posibilitatea ca aceasta să se transforme într-o supernovă.

Betelgeuse, cunoscută şi sub numele de Apha Orionis, este cea de a doua stea din constelaţia Orion, aflată la 700 de ani lumină faţă de Sistemul Solar. Steaua s-a aflat în centrul atenţiei astronomilor amatori şi profesionişti. Observaţile realizate cu ajutorul telescoapelor din întreaga lume în luna ianuarie au arătat că această stea şi-a pierdut din luminozitate, unii cercetători ajungând la concluzia că acesta ar putea să fie un indiciu al unei potenţiale transformări într-o supernovă.

O serie de observaţii recente arată că cercetătorii care anunţau sfârşitul acestei stele s-au înşelat, lumina provenită de la Betelgeuse părând să crească în intensitate, notează Science Alert. Trebuie precizat faptul că teoriile legate de sfârşitul acestei stele nu sunt nefondate, oamenii de ştiinţă explicând faptul că aceasta este foarte veche pentru o stea de acest tip, având între 8 şi 8,5 miliarde de ani. Mai exact, Alpha Orionis este clasificată de către oamenii de ştiinţă drept o stea gigantă, care are 10-25 de mase solare şi ar trebui să fi avut o existenţă scurtă şi violentă.

Studiile arată că s-a transformat într-o gigantă roşie în urmă cu 40.000 de ani, iar, în prezent, şi-a ars tot hidrogenul, oamenii de ştiinţă fiind de părere că acum fuzionează atomii de heliu în carbon şi oxigen. În viitor, ar trebui să înceapă să producă elemente grele, acel punct al evoluţiei acestei stele ar trebui să fie marcat de scăderea luminozităţii. În perioada septembrie 2019 şi ianuarie 2020, luminozitatea stelei a scăzut cu 25%, ceea ce a atras atenţia oamenilor de ştiinţă.

„Pe baza acestor observaţii, Betelgeuse a încetat, cu siguranţă, să îşi diminueze lumina şi chiar a început să se lumineze mai tare. Astfel, acest episod s-a încheiat, dar este nevoie de fotometrie suplimentară pentru a defini fazele de luminozitate”, arată un studiu din ”Astronomers Telegram”.

În prezent, oamenii de ştiinţă încearcă să determine cauza acestei scăderi a luminozităţii, una dintre teoriile pe care aceştia le înaintează spune că, cu mult înainte de a ajunge în faza de supernovă, o gigantă roşie aruncă în spaţiu nori de materiale; ceea ce ar corespunde cu observaţiile realizate asupra acestei stele. Totuşi, în prezent, astronomii nu exclud posibilitatea ca fenomenul să poată fi explicat şi cu ajutorul altor teorii.

Astronomii au localizat ceva spectaculos în Centura lui Orion

Descoperirea care poate rescrie o teorie în astrofizică. Cât trăiesc de fapt stelele bătrâne?

Cele mai clare imagini ale lui Betelgeuse indica declinul stelei

Cicloanele tot mai intense și frecvente din cauza crizei climatice afectează păsările marine
Doi pacienți cu Alzheimer au reușit să învingă boala printr-un stil de viață sănătos
Margot Wölk, degustătoarea mâncărurilor lui Hitler
Misterul unuia dintre cele mai fascinante fenomene cosmice, la un pas de a fi rezolvat
22 de părinți, amendați după ce copiii au lipsit repetat de la școală
Prima generație cu o rată a cancerului mai mare decât a părinților
Schimbările climatice micșorează balenele cenușii din Pacific
Cine a fost „Cenuşăreasa sovietică”, prima femeie care a văzut Pământul din spaţiu în urmă cu 60 de ani – VIDEO
Un italian este primul pacient din Europa cu febră Oropouche
Jocurile Olimpice de la Paris, păzite de cea mai mare tabără militară din Europa de după Al Doilea Război Mondial
Curtea Supremă din Statele Unite a decis! Femeile pot continua să primească pastila de avort prin poştă
Premii record la Wimbledon și ceremonie de adio pentru Andy Murray
Cine a fost omul de stat român „mai mai mare decât Woodrow Wilson, Lloyd George sau George Clemenceau”?
A fost găsită o genă care ajută celulele canceroase să se răspândească în tot corpul