Home » Stiinta » Astronomii anunţă că Betelgeuse, a doua stea din constelaţia Orion, nu se transformă, încă, într-o supernovă

Autor: Adrian Popovici 02.27.2020
Recent, oamenii de ştiinţă au anunţat că steaua Betelgeuse prezintă o activitate anormală, unii astronomi teoretizâd chiar posibilitatea ca aceasta să se transforme într-o supernovă.

Betelgeuse, cunoscută şi sub numele de Apha Orionis, este cea de a doua stea din constelaţia Orion, aflată la 700 de ani lumină faţă de Sistemul Solar. Steaua s-a aflat în centrul atenţiei astronomilor amatori şi profesionişti. Observaţile realizate cu ajutorul telescoapelor din întreaga lume în luna ianuarie au arătat că această stea şi-a pierdut din luminozitate, unii cercetători ajungând la concluzia că acesta ar putea să fie un indiciu al unei potenţiale transformări într-o supernovă.

O serie de observaţii recente arată că cercetătorii care anunţau sfârşitul acestei stele s-au înşelat, lumina provenită de la Betelgeuse părând să crească în intensitate, notează Science Alert. Trebuie precizat faptul că teoriile legate de sfârşitul acestei stele nu sunt nefondate, oamenii de ştiinţă explicând faptul că aceasta este foarte veche pentru o stea de acest tip, având între 8 şi 8,5 miliarde de ani. Mai exact, Alpha Orionis este clasificată de către oamenii de ştiinţă drept o stea gigantă, care are 10-25 de mase solare şi ar trebui să fi avut o existenţă scurtă şi violentă.

Studiile arată că s-a transformat într-o gigantă roşie în urmă cu 40.000 de ani, iar, în prezent, şi-a ars tot hidrogenul, oamenii de ştiinţă fiind de părere că acum fuzionează atomii de heliu în carbon şi oxigen. În viitor, ar trebui să înceapă să producă elemente grele, acel punct al evoluţiei acestei stele ar trebui să fie marcat de scăderea luminozităţii. În perioada septembrie 2019 şi ianuarie 2020, luminozitatea stelei a scăzut cu 25%, ceea ce a atras atenţia oamenilor de ştiinţă.

„Pe baza acestor observaţii, Betelgeuse a încetat, cu siguranţă, să îşi diminueze lumina şi chiar a început să se lumineze mai tare. Astfel, acest episod s-a încheiat, dar este nevoie de fotometrie suplimentară pentru a defini fazele de luminozitate”, arată un studiu din ”Astronomers Telegram”.

În prezent, oamenii de ştiinţă încearcă să determine cauza acestei scăderi a luminozităţii, una dintre teoriile pe care aceştia le înaintează spune că, cu mult înainte de a ajunge în faza de supernovă, o gigantă roşie aruncă în spaţiu nori de materiale; ceea ce ar corespunde cu observaţiile realizate asupra acestei stele. Totuşi, în prezent, astronomii nu exclud posibilitatea ca fenomenul să poată fi explicat şi cu ajutorul altor teorii.

Astronomii au localizat ceva spectaculos în Centura lui Orion

Descoperirea care poate rescrie o teorie în astrofizică. Cât trăiesc de fapt stelele bătrâne?

Cele mai clare imagini ale lui Betelgeuse indica declinul stelei