Home » Stiinta » Un tratament cu celule stem a dus la vindecarea diabetului în cazul şoriceilor

Un tratament cu celule stem a dus la vindecarea diabetului în cazul şoriceilor

Autor: Adrian Popovici 02.29.2020
Un tratament cu celule stem a dus la vindecarea diabetului în cazul şoriceilor
Acest tratament foloseşte celule stem umane pentru a produce celuele pancreatice răspunzătoare de sintetizarea insulinei.

Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Washington au publicat un articol în care explică modul în care un tratament cu celule stem umane testat pe şoriceii de laborator a dus la vindecarea acestora de diabet. Cercetătorii sunt optimişti în ceea ce priveşte această tehnică şi spun că aceasta ar putea să reprezinte o potenţială soluţie şi pentru oamenii care suferă de diabet, notează Science Alert.

În cadrul experimentelor, cercetătorii au încercat să convertească celulele stem pluripotente în celule beta pancreatice, răspunzătoare de producerea insulinei. şi le-au transplantat unor şoricei modificaţi astfel încât să sufere de o formă acută de diabet. Testele efectuate asupra acestor şoricei arată că problemelor lor de sănătate au fost rapid tratate.

„Aceşti şoareci aveau diabet foarte sever, cu valori de zahăr din sânge de peste 500 de miligrame pe decilitru, niveluri care ar putea fi fatale pentru o persoană”, explică Jeffrey R. Millman, expert în bioinginerie medicală. Acesta mai adaugă: „După ce le-am administrat şoarecilor celulele care secretă insulina, în termen de două săptămâni, nivelul lor de glucoza din sange a revenit la normal şi a rămas în acest fel timp de mai multe luni”.

Celuele stem pluripotente au abilitatea de a lua forma oricărui tip de celule care poate fi identificat în corpul uman, iar oamenii de ştiinţă care au lucrat la acest proiect au vrut să folosească acest potenţial pentru a produce celule beta pancreatice de care avem nevoie pentru a avea un nivel stabil de zaharuri în sânge.

„O problemă comună când încercăm să transformăm o celulă stem umană într-o celulă beta producătoare de insulină sau un neuron sau o celulă cardiacă, este că producem şi alte celule pe care nu le dorim”, explică dr. Millman. Acesta explică faptul că, în experimentele sale, celulele stem s-au transformat în alte tipuri de celule pancreatice şi chiar în celule hepatice.

În articolul lor, oamenii de ştiinţă explică şi soluţia pe care au folosit-o: „Am descoperit că manipularea interacţiunilor celulă-biomaterială şi starea citoscheletului de actină au modificat momentul exprimării factorului de transcripţie endocrin şi capacitatea progenitorilor pancreatici de a se diferenţia în celulele beta derivate de celulele stem”.

Studiul a fost publicat în Nature Biotechnology.

Xiaomi vrea să își producă singur cipurile pentru smartphone-uri