Home » Stiinta » Celulele ”zombie” din creier pot deveni neuroni activi

Celulele ”zombie” din creier pot deveni neuroni activi

Autor: Adrian Popovici 04.23.2020
Celulele ”zombie” din creier pot deveni neuroni activi
Dezvoltarea creierului duce la eliminarea unor neuroni ca parte a procesului de controlare a numărului de celule.

Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Lausanne (Elveţia) şi Institutul Max Plank pentru Ecologie Chimică (Germania) au publicat un studiu în care argumentează faptul că celulele „zombie” din creier, care sunt dezactivate în timpul dezvoltări cerebrale, pot să devină neuroni funcţionali dacă este împiedicat acest proces. Aceştia explică faptul că dezactivarea celulelor din creier, cunoscută sub numele de apoptoza, poate duce în cazul oamenilor la o „sucidul” a 50% dintre neuroni, asta în funcţie de regiunea cerebrală, notează Medicalxpress.

Acest studiu a fost efectuat pe musculiţe de oţet, Drosophila melanogaster, care din cauza duratei scurte de viaţă de doar 12 zile sunt folosite drept animale-model. „Când neuronii care mor în mod normal au fost protejaţi de apoptoză, aceştia s-au dezvoltat în neuroni „zombi” care au caracteristici similare cu anumiţi neuroni ai muştelor. Prin urmare, apoptoza este un factor responsabil pentru modul în care muştele fructelor s-au adaptat de-a lungul timpului la diferitele lor medii”, explică dr. Lucia Prieto-Godino, primă autoare a studiului.

„Din punct de vedere evolutiv, rezultatele noastre sugerează că schimbările în tiparele morţii celulare în sistemul nervos ar putea permite unei specii să se adapteze la schimbările din mediul său, permiţând evoluţia noilor populaţii de neuroni cu proprietăţi structurale şi funcţionale noi”, a adăugat dr. Richard Benton, expert în genetică.

Cercetătorii explică faptul că în cadrul acestui studiu au împiedicat ultima etapă a apoptozei în cazul neuronilor sistemului olfactiv şi că au observat faptul că aceştia prezentau funcţii asemănătoare ca neuronilor obişnuiţi, cu precizarea că primii prezentau o serie de receptori diferiţi în comparaţie cu neuronii standard. De asemenea, cercetătorii precizează faptul că acest studiu nu a urmărit îndeaproape comportamentul musculiţelor cu un număr mai mare de neuroni olfactivi. Din punct de vedere teoretic, un număr mai mare de celulele cerebrale care să analizeze informaţiile olfactive ar putea să crească şansele unei muşte de a-şi găsi un partener, de a găsi hrană şi de a se feri de pericole, oferind un avantaj evolutiv în comparaţie cu muştele care au număr obişnuit de neuroni olfactivi.

Studiul a fost publicat în Science Advances.

Descoperire esenţială despre creierul nostru: o categorie de neuroni care se credea dispărută reapare sub o altă formă