Home » Stiinta » Cercetătorii au creat un material textil care poate ”respinge” patogenii

Cercetătorii au creat un material textil care poate ”respinge” patogenii

Adrian Popovici 05.18.2020
Cercetătorii au creat un material textil care poate ”respinge” patogenii
Acest material ar putea să ducă la producerea unor materiale de protecţie mai eficiente.

Pentru personalul medical care tratează diferiţi pacienţi, materialele de protecţie pe care le folosesc, măştile, halate, ş.a.m.d., se dovedesc extrem de importante pentru continuarea în siguranţă a activităţii lor. Totuşi, după cum arată studiile, materialele textile folosite pentru aceste echipamente de protecţie pot să absoarbă şi să răspândească diferiţi patogeni. Pentru a limita acest risc, inginerii de la Universitatea Pittsburgh, Statele Unite ale Americii, au creat un material textil care „respinge” lichide precum sângele sau saliva şi chiar care poate împiedica bacteriile şi virusurile să se aşeze pe fibrele sale, notează Phys.

„Recent, cercetătorii s-au concentrat asupra suprafeţelor hidrofugante (n.r. care au o capacitate redusă de umezire) şi am fost interesaţi să realizăm acest lucru cu durabilitate mecanică. […] Vrem să împingem graniţa a ceea ce este posibil cu aceste tipuri de suprafeţe şi, mai ales, având în vedere pandemia actuală, ştiam că să fie important să fie testate împotriva viruşilor”, explică Anthony Galante, doctorand al al Universităţii şi autor principal al studiului.

„Ceea ce face ca acoperirea să fie unică este capacitatea sa de a rezista la spălare şi răzuire cu ultrasunete. Cu alte acoperiri similare utilizate în prezent, spălarea sau frecarea suprafeţei textilelor va reduce sau elimina abilităţile sale de respingere”, declară autorul.

Un alt aspect important pe care oamenii de ştiinţă l-au luat în calcul este cel al durabilităţii materialului creat: „Durabilitatea este foarte importantă, deoarece există şi alte tratamente de suprafaţă, dar sunt limitate la materiale de unică folosinţă. Puteţi folosi un halat sau o mască o singură dată înainte de a o arunca. […] Având în vedere lipsa materialelor de protecţie, este nevoie de tratamente care pot fi aplicate pe materiale medicale refolosibile pentru a fi spălate şi igienizate corespunzător”, explică Paul Leu, profesor specializat în inginerie industrială al Universităţii Pittsburgh.

După ce au reuşit să dovedească eficienţa acestui nou tip de material textil în faţa unor lichide precum saliva sau sângele, cercetătorii au apelat la Eric Romanowski, director al Laboratorului de Microbiologie al Universităţii Pittsburgh, pentru a determina dacă acesta reuşeşte să respingă şi virusurile. „Întrucât studiile au arătat că acest material respinge sângele, proteinele şi bacteriile, următorul pas logic a fost să stabilim dacă respinge virusurile. Am ales tipurile de adenovirus umane 4 şi 7, deoarece acestea sunt cauzele bolilor respiratorii acute, precum şi a conjunctivitei”, explică acesta. „Am sperat că ţesătura va respinge aceste virusuri similar cu modul în care respinge proteinele, care se dovedesc a fi în esenţă proteine cu acid nucleic în interior. După cum am arătat, adenovirusurile au fost respinse în mod similar cu proteinele”.

Studiul a fost publicat în: ACS Applied Materials and Interfaces.

Suprafeţele de metal pot să distrugă bacteriile cu ajutorul unui tratament special