Home » Stiinta » Ce se află în spatele știrilor despre ”universul paralel în care timpul curge invers”?

Autor: Adrian Popovici 05.23.2020

La baza acestei povești se află un studiu speculativ în care neutrinii cu un nivel ridicat de energie sunt legați de existența unui univers paralel.

În ultimele zile, în mass media și în social media a acaparat mult spațiu o știre despre descoperirea unui „univers paralel în care timpul curge invers” descoperit de către NASA. Din nefericire, după cum explică cercetătorii, povestea nu se apropie de adevăr, notează Science Alert.

„Se pare că, pentru această știre, unele interpretări teoretice ale  fizicii speculative care au rădăcini îndepărtate în realitate au fost amplificate din motive senzaționale”, explică Peter Gorham, cercetător în domeniul fizicii particulelor experimentale al Universității Hawaii.

Observatorul ANITA

Adevărul este că această știre are o serie de rădăcini cât se poate de reale, iar povestea acesteia începe cu datele oferite de către Observatorul ANITA, Antarctic Impulsive Transient Antenna, din Antarctica. Aceste date sugerau că acea regiune de pe glob este străbătută de neutrini cu un nivel ridicat de energie.

În mod obișnuit, neutrinii au interacțiuni slabe cu restul materiei, totuși, atunci când aceștia sunt produși de către o sursă extrem de puternică, de exemplu o gaură neagră masivă, situația se schimbă parțial. Astfel, cresc șansele ca interacțiunile acestor particule cu restul materiei să fie mai frecvente.  Trebuie precizat și faptul că ANITA este un observator special, proiectat să identifice particulele emise de către neutrinii care se lovesc de calota glaciară.

În acest punct, cercetătorii se aflau în fața a două dileme, prima privea modul în care rezultatele obținute pot fi integrate în modelul fizicii particulelor. Cea de-a doua dilemă privea observațiile în sine, cercetătorii încercând să afle dacă metodologia și/sau aparatele lor sunt corespunzătoare.

Dr. Gorham a declarat pe această temă: „am întâlnit un număr mic de anomalii în datele noastre și, odată ce am epuizat toate explicațiile posibile din Modelul Standard al fizicii, abia atunci este momentul să luăm în considerare alte idei care împing aceste granițe, nu suntem încă acolo, cu siguranță nu în punctul în care sunt necesare universurile paralele!”

De la neutrino la universuri paralele

Lucrurile se complică odată cu publicare unei lucrări speculative, accentul trebuie să cadă pe cuvântul „speculative”, Upgoing ANITA events as evidence of the CPT symmetric universe. Acest articol discută posibilitatea ca neutrinii cu un nivel ridicat de energie să fie legați de existența unor universuri paralele.

Din acest punct, lucrurile au scăpat de sub control, iar povestea universului paralel și a modul în care timpul este experimentat acolo a prins avânt. „În acest caz, unul sau mai mulți jurnaliști au avansat în mod evident cu un articol care nu a fost verificat și, din motive care nu sunt clare, ne-au atribuit cercetări și lucrări pe care nu le-am scris niciodată și teorii, precum cele care implică universuri paralele, despre care nici noi, nici colaboratorii noștri nu am făcut ipoteze”, explică dr. Gorham.

Dr. Gorham explică faptul că modul în care această poveste a fost prezentată de către mass media nu reflectă modul în care are loc procesul de aflare a adevărului științific. Orice nouă descoperire are la bază un proces în care este necesară verificarea și confirmarea fiecărei ipoteze care contribuie la aceasta.