Home » Știință » Trei experimente impresionante care au fost create pentru a captura şi a studia unele dintre cele mai mici particule: neutrino

Publicat: 18.09.2019
Neutrino (denumit şi neutrini în română) sunt particule elementare neutre care au una dintre cele mai mici mase şi a căror influenţă poate fi detectată în interacţiunile nucleare slabe.

Fizicianul Wolfgang Pauli a teoretizat existenţa unor particule cu o masă extrem de mică în cadrul unor reacţii nucleare. El a denumit aceste particule teoretice în acel moment neutrino (sau neutrini). Un cuvânt din limba italiană care în traducere aproximativă înseamnă „micuţul neutru”.

De-a lungul deceniilor, oamenii de ştiinţă au putut să îi dovedească existenţa, dar natura acestei particule infime a rămas necunoscută. Mai exact, cercetătorii ştiu că această particulă cu siguranţă are masă, dar nu au reuşit încă să o stabilească cu exactitate.

Ceea ce îi face speciali pentru oamenii de ştiinţă reprezintă motivul pentru care ei sunt aproape imposibil de studiat. Astfel, mărimea neutrinilor implică folosirea unor instalaţii experimentale specializate. Reporterii de la Live Science au realizat o listă cu privire la trei astfel de instalaţii experimentale gigantice care au fost construite şi sunt pe cale să fie folosite pentru a afla mai multe despre aceste particule.

1. DUNE

Deep Underground Neutrino Experiment (DUNE) are două locaţii, prima este în Fermilab, în statul american Illionois, şi adăposteşte o „armă” care va accelera protonii la viteze apropiate de cea a luminii, pentru a se lovi de multiple obstacole pentru a produce neutrino.

Cea de a doua porţiune a acestei instalaţii se află la 1.300 de kilometri, în Dakota de Sud, la Unitatea de Cercetare Subterană Sanford. Acest laborator este amplasat în subteran la 1,6 kilometri pentru a intercepta neutrinii cu ajutorul unui bazin plin cu 40.000 de tone de argon lichid. Amplasarea bazinului la această adâncime a fost decisă din cauza faptului că aceste particule călătoresc doar în linie dreaptă.

2. Hyper-Kamiokande

Această instslaţie este plasată în apropierea localităţii Hida din Japonia. Această instalaţie a adus împreună cele două componente ale unui detector de neutrino. Astfel, în acest laborator se află cu rezervor gigantic plin cu apă distilată înconjurat de către o serie de tuburi fotomultiplicatoare care amplifică semnalele slabe emise de neutrini.

Din când în când, un neutrino se loveşte de o moleculă de apă, făcând ca un electron sau un pozitron să fie dislocat cu o viteză mai mare decât cea a luminii în apă. Ciocnirea cauzează producerea efectului Cerenkov, radiaţia electromagnetică emisă atunci când o particulă încărcată electric traversează un corp izolat electric care poate fi polarizat de un câmp electric. Prin analizarea luminii astfel produse se pot studia particulele neutrinilor care au traversat apa.

3. PINGU

Pingu este acronimul pentru „Precision IceCube Next Generation Upgrade”, o instalaţie de cercetare care foloseşte o serie de instrumente de detectare a neutrino îngropate în calota glaciară de la Polul Sud pentru a obţine acelaşi efect precum instalaţia din Japonia. Mai exact, PINGU foloseşte efectul Cernkov pentru a detecta şi studia neutrinii.

Această instalaţie este în uz de câţiva ani, dar oamenii de ştiinţă care o administrează au decis că este cazul pentru o serie de îmbunătăţiri.

Astronomii au descoperit o gaură neagră rară care pândește în Calea Lactee
Laboratoare secrete din Ucraina pregătesc o armată de roboți pentru a lupta cu Rusia
Directorul general al casei de modă Burberry pleacă după mai puțin de 2 ani și jumătate
Ce mesaj i-a transmis regele Charles al III-lea lui Donald Trump după tentativa eșuată de asasinare
Ziua în care Orientul şi Occidentul s-au despărţit pentru totodeauna din punct de vedere religios
Cât mai ține canicula? Meteorologii ANM au emis o nouă prognoză
Câți dintre români evită să se bucure din plin de vară pentru că nu sunt mulțumiți de cum arată
Anunțul neașteptat făcut de fratele mai mic al lui Michael Schumacher
„O eroare fundamentală de securitate” a permis atacatorului să se apropie suficient de Donald Trump
Astronomii au măsurat viteza deformării Căii Lactee
Pentru prima dată, au fost găsite niveluri alarmante de fibră de sticlă în lanțul trofic
„Apus de soare”. Moartea lui Barbu Ştefănescu Delavrancea
Luke Perry, cel mai iubit actor din Beverly Hills, 90210. „Nu sunt James Dean. Și nimeni altcineva nu este”
Shannen Doherty: „Nu am terminat cu viața. Nu am terminat cu iubirea. Nu am terminat cu lucrurile pe care mai am să le fac”
Motivul pentru care meteorologii nu zboară în serile de vară
Ana Maria Păunescu, declarații tulburătoare despre Adrian Păunescu: „Eu am în permanență o comunicare cu el!” | ALTCEVA CU ADRIAN ARTENE
Blocați în spațiu: NASA și Boeing tot nu știu când vor reveni pe Pământ astronauții capsulei Starliner
Test de cultură generală. Care este diferența dintre viespe și albină?