Home » Stiinta » Astronomii au descoperit o nouă clasă de explozii cosmice. Acestea au asemănări cu supernovele, dar și cu exploziile raze gama

05.31.2020

Această nouă clasă a fost descoperită cu ajutorul a trei obiecte neobișnuite descoperite în 2016 și 2018.

În 2018, astronomii au identificat o explozie cosmică neobișnuită în termeni de caracteristici și desfășurare, clasificată drept AT2018cow, care a atras atenția cercetătorilor din lumea întreagă. „Văcuța”, cum este cunoscută în mod colocvial, prezenta o serie de carctaristici comune cu supernovele, dar luminozitate inițială și perioada scurtă de manifestare indicau o natură diferită a fenomenului, notează Science Daily.

În 2016 și 2018, observatoarele au indicat existența a două alte explozii care nu se încadrau în tiparele obișnuite, cele două explozii,  CSS161010 și ZTF18abvkwla, au fost identificate într-o galxie aflată la 500 de milioane de ani-lumină și într-o galaxie aflată la 3,4 miliarde de ani-lumină.

Studii separate, concluzii comune

Ana Ho, de la Clatech, cea care a condus studiul despre ZTF18abvkwla, a sesizat faptul că emisiile radio ale acestui obiect erau la fel de luminoase  precum explozia de raze gama. Inițial a luat în calcul posibilitatea că a făcut o eroare atunci când a extras și analizat datele.

Deanne Coppejans, cercetătoare a Universității Northwestern, SUA, care a studiat CSS161010, a observat că explozia a aruncat în spațiu materie cu mai mult de jumătate din viteza luminii.

„A fost nevoie de aproape doi ani să ne dăm seama la ce priveam doar pentru că era atât de neobișnuit”, a explicat Raffaella Margutti, colaboratoare a studiului despre CSS161010.

În ambele studii, cercetătorii au ajuns la concluzia că obiectele studiate aveau o serie de caracteristici comune cu „Văcuța” și au ajuns la concluzia că acestea reprezintă un tip de explozie stelară separat.

În cazul supernovelor obișnuite, deflagrația creează o bulă de material în jurul stelei, în unele cazuri, se formează chiar un disc de materie în jurul stelei neutronice sau al găurii negre formate după explozie. Acest disc produce un jet de particule care pot atinge viteze comparabile cu cea a luminii. Astronomii numesc acest disc „motor”.

Noua clasă de explozii stelare, numită tranzitorii optice albastre rapide, prezintă acest disc, el fiind acoperit de un nor de material produs de către stea înainte de deflagrație și acaparat de către steaua vecină.

Studiile au fost publicate în The Astrophysical Journal.