Home » Știință » Exoplaneta extrem de tânără și fierbinte, de mărimea lui Jupiter, care este o enigmă pentru astronomi

Publicat: 26.06.2020

Exoplanetele din clasa „Hot Jupiter” sunt aproape de mărimea lui Jupiter, însă orbita lor are loc pe o distanță mai scurtă. În cazuri extreme, orbita lor poate fi finalizată în doar 18 ore de pe Terra. Acest lucru înseamnă că astfel de exoplanete au tendința să fie foarte fierbinți.

Multe aspecte sunt încă necunoscute. Astronomii nu au aflat încă modul în care aceste exoplanete s-au format sau cum se mișcă în timp. Se apropie sau se îndepărtează de steaua „părinte” în timpul vieții lor?

Un nou studiu publicat în Astronomical Journal arată o nouă descoperire a unei exoplanete extrem de fierbinte din clasa „Hot Jupiter”. Exoplaneta a primit denumirea de HIP 67522 b și se află la aproximativ 490 de ani-lumină de Pământ.

Exoplaneta HIP 67522 b este extrem de fierbinte și de tânără

Steaua sa „părinte” a fost intens studiată și are doar 17 milioane de ani, astfel că planeta noua descoperită este cu milioane de ani mai tânără. De fapt, exoplaneta este cea mai tânără stea de acest tip descoperită vreodată. Astronomii ar putea afla caracteristicile unice ale exoplanetelor din clasa „Hot Jupiter.”

Descoperirea a fost făcută folosind satelitul TESS al NASA, care poate măsura lumina emanată de stea în timp ce planeta trece între Pământ și steaua sa.

HIP 67522 b este aproximativ de zeci ori diametrul planetei noastre, astfel sugerând că este o planetă dominată de gaz, la fel ca Jupiter.

Astronomii sugerează că ar putea exista trei diferite motive pentru care exoplanetele „Hot Jupiter” au ajuns atât de aproape de stelele lor. Fie s-au format chiar acolo, o teorie destul de improbabilă, fie s-au apropiat încet de steaua lor în timp.

Exoplaneta de mărimea lui Jupiter îi nedumerește pe astronomi

A treia ipoteză susține că exoplanetele ar fi fost forțate în acel loc după ce gravitația altor planete le-ar fi determinat să se apropie mai târziu, scrie Futurism.

Totuși, această a treia ipoteză pare puțin probabilă având în vedere că HIP 67522 b este atât de tânără.

„Oamenii de știință vor să afle dacă există un mecanism dominant ce formează majoritatea exoplanetelor din această clasă. În comunitatea științifică nu există momentan un consens privind ipoteza de formare cea mai importantă pentru reproducerea populației observate de noi”, a explicat Yasuhiro Hasegawa, astrofizician de la NASA.

„Descoperirea acestei exoplanete Hot Jupiter extrem de tânără este palpitantă, însă oferă doar o aluzie la răspuns. Pentru a rezolva misterul, avem nevoie de mai mult”, a mai adăugat Hasegawa.

O exoplanetă este deformată de gravitatea extremă a stelei lângă care s-a format