Home » Știință » Astronomii au confirmat existența unei exoplanete solide în cel mai apropiat sistem solar

Credit foto: NASA
Publicat: 02.06.2020

Instrumentele au indicat existența unei planete solide în sistemul Proxima Centauri.

În anul 2016, spectrograful HARP, al Observatorului Sudic European din Chile, a oferit o serie de date care indicau existența unei planete solide în sistemul Proxima Centauri. Un studiu recent a reușit să confirme existența acestei exoplanete și să afle o serie de detalii interesante despre aceasta, notează Science Alert.

„Confirmarea existenței Proxima b a fost o sarcină importantă, aceasta fiind una dintre cele mai interesante planete cunoscute în vecinătatea Sistemului Solar”, explică Alejandro Suarez Mascareño, autorul principal al studiului.

În acest studiu, oamenii de știință au aflat că Proxima b are o masă de 1,17 ori mai mare față de cea a Pământului, estimările anterioare sugerând că ar avea 1,3. În plus, această exoplanetă realizează o orbită completă în jurul stelei sale în doar 11,2 zile.

Michel Mayor, cercetătorul care a pus bazele descoperiri exoplentelor și câștigător al premiului Nobel în 2019, se declară uimit de acuratețea acestor măsurători.

Pentru a afla mai multe detalii despre descoperirea din 2016, oamenii de știință au folosit  ESPRESSO, un spectrograf de ultimă generație aflat la Observatorul din Chile. Cercetătorii explică faptul că acesta este de trei ori mai sensibil față de instrumentul care a identificat inițial Proxima b.

„Am fost deja foarte fericiți de performanțele HARPS, care a fost responsabil pentru descoperirea a sute de exoplanete în ultimii 17 ani”, explică Francesco Pepe, lider al grupului care operează ESPRESSO și profesor de astronomie al Universității Geneva.

„Suntem cu adevărat încântați de faptul că ESPRESSO poate produce măsurători și mai bune, răsplătindu-ne pentru munca în echipă care durează aproape 10 ani”, mai adaugă cercetătorul.

Un loc în care să căutăm viața extraterestră?

Deși Proxima b se află la o distanță mică față de steaua sa primește aceeași cantitate de energie precum Pământul de la Soare, iar acest aspect i-a entuziasmat pe cercetători. Aceștia au luat în calcul posibilitatea ca pe această planetă să existe forme de viață.

Din nefericire, datele oferite de către instrumente sugerează că steaua Proxima Centauri își „bombardează” vecinii cu o cantitate foarte mare de raze X. Cercetătorii sunt de părere că pe suprafața planetei Proxima b ajunge o cantitate de 400 de ori mai mare de raze X față de Pământ.

Cercetătorii încă nu au exclus posibilitatea ca viața să existe pe această planetă și speră ca viitoarele generații de instrumente să ofere o serie de informații importante despre prezența sau absența unei atmosfere care să protejeze suprafața de razele X.

Studiul a fost publicat în Astronomy & Astrophysics.