Home » Stiinta » Astronomii au surprins, pentru prima dată, o Gaura Neagră în timp ce a „clipit”

Astronomii au surprins, pentru prima dată, o Gaura Neagră în timp ce a „clipit”

Autor: Ioana Matei 07.22.2020
Astronomii au surprins, pentru prima dată, o Gaura Neagră în timp ce a „clipit”
Sursa foto: NASA / Caltech

Găurile Negre nu strălucesc. Însă, dacă acestea consumă în mod activ materialul din spațiul înconjurător, acel material poate străluci cu puterea unui miliard de sori.

Pentru prima oară, astronomii au văzut acea strălucire dispărând în mod misterios. Apoi, a reapărut treptat și chiar a depășit luminozitatea anterioară.

Gaura Neagră supermasivă este o „bestie” care are în jur de 19 milioane de mase solare, alimentând un nucleu galactic aflat la 275 de milioane de ani-lumină, într-o galaxie numită 1ES 1927+654.

De-a lungul unei perioade de 40 de zile, astronomii au observat în timp ce luminozitatea coroanei sale a scăzut drastic, înainte să crească din nou la un nivel mult mai ridicat decât cel anterior.

„Punctul fără de întoarcere” din apropierea unei Găuri Negre

„Ne așteptăm ca astfel de schimbări mari în luminozitate să varieze. Totuși, în cazul acestui obiect, am văzut cum s-a schimbat în mod puternic și rapid, ceea ce până acum nu a mai fost observat. Este de-a dreptul uimitor”, a spus Erin Kara, fizician la Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Există câteva componente în zona imediat apropiată unei Găuri negre. Este vorba despre orizontul evenimentelor, acel faimos „punct fără de întoarcere”, în care nici măcar viteza lumina nu mai este suficientă pentru a scăpa. O Gaură Neagră activă mai are și un disc de acreție, un disc uriaș de material care se rotește în jurul obiectului, precum apa care se rotește în jurul unei scurgeri.

De asemenea, în exteriorul orizontului evenimentelor, în jurul marginii interioare a discului de acreție, se află coroana.

Aceasta este o regiune cu electroni extrem de fierbinți despre care se crede că sunt alimentați de câmpul magnetic al Găurii Negre.

Astronomii au observat inițial ceva ciudat care avea loc în 1ES 1927+654 în 2018, atunci când All-Sky Automated Survey for Super-Novae (ASASSN) a surprins o erupție incredibil de luminoasă în galaxie, de 40 de ori mai strălucitoare decât ar fi fost normal.

„Nimeni nu a mai văzut așa ceva până acum”

Apoi, astronomii au direcționat mai multe telescoape în direcția galaxiei pentru a afla mai multe. Totul părea normal până când, în jur de 160 de zile de la erupție, nucleul 1ES 1927+654 a început să se întunece. De-a lungul unei perioade de 40 de zile, strălucirea cu raze X a fost complet stinsă, scrie Science Alert.

Însă, luminozitatea a început treptat să crească din nou. La 300 de zile după erupția inițială, nucleul galaxiei strălucea de aproape 20 de ori mai puternic.

„A fost atât de ciudat încât ne-am gândit inițial că datele noastre sunt incorecte. Atunci când am văzut cu ochii noștri, a fost foarte palpitant. Însă nu știm cu ce avem de-a face. Nimeni nu a mai văzut așa ceva până acum”, au mai spus cercetătorii.

Cât de mult te poți apropia de o gaură neagră înainte să îi cazi în capcană

8 informaţii interesante despre găurile negre

Astronomii au surprins o gaură neagră care a devorat atmosfera unei stele, lăsând în urmă doar nucleul acesteia

Unde ajungi dacă călătoreşti printr-o gaură neagră?