Home » Știință » Creierul mic nu este atât de mic

Creierul mic nu este atât de mic

Cerebelul joacă un rol, important în controlarea senzațiilor, emoțiilor și a mișcărilor.
Publicat: 07.08.2020

Cerebelul joacă un rol important în analizarea și controlul senzațiilor, emoțiilor și al mișcărilor.

În limba latină, „cerebel” înseamnă „creier mic”, ceea ce, în termeni de volum, nu este neapărat greșit. Cercetătorii au stabilit faptul că această parte a sistemului nervos poate fi de opt ori mai mică față de cortexul cerebral.

Un studiu recent, desfășurat de către cercetătorii de la Universitatea San Diego, pune la îndoială numele de „creier mic” și arată că, în ceea ce privește suprafața, cerebelul poate atinge 80% întinderea cortexului, notează Medicalxpress.

Un semn al evoluției speciei noastre

Martin Sereno, expert în neuroștiințe și director al centrului de imagistică medicală al Universității San Diego, explică faptul că suprafața cerebelului este un indicator al gradului de evoluție al oamenilor. „S-a extins atât de mult încât modelele de pliere sunt foarte complexe”, mai adaugă acesta.

Pentru a obține cele mai bune imagini ale modului în care suprafața cerebelului este pliată într-un volum atât de mic, oamenii de știință de la Universitatea San Diego au apelat la ajutorul colegilor din Regatul Unit, Canada și Olanda. Aceștia au folosit un software care permite vizualizarea fiecărui strat al cerebelului.

Dr. Sereno explică faptul că înainte de acest studiu, oamenii de știință aveau la dispoziție doar o imagine neclară a modului în care arată cerebelul. Acum, cu ajutorul acestui software au reușit să producă și să citească o hartă extrem de detaliată a acestei regiuni din creier.

Cercetătorii au crezut de-a lungul timpului că cerebelul este implicat într-un număr mare de procese de bază, printre care se numără și coordonarea mișcărilor. Acest studiu a dovedit însă că funcțiile acestei porțiuni din creierul uman sunt și mai complexe, putând procesa chiar concepte avansate precum ecuațiile matematice.

Cercetătorii sunt de părere că o cartografiere completă a cerebelului va reprezenta o provocare importantă pentru deceniul următor.

Studiul a fost publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences.