Home » Știință » Top 10 fotografii din astronomie care au făcut istorie

Top 10 fotografii din astronomie care au făcut istorie

Publicat: 22.09.2020

Aparatul de fotografiat se dovedește a fi un instrument neprețuit pentru astronomi.

În afară de telescop, una dintre cele mai importante invenții pentru domeniul astronomiei a fost reprezentată de către camera foto. Cu o cameră, astronomii nu au mai trebuit să se bazeze pe observațiile pe care le-au mâzgălit în caietele lor în grabă. În schimb, astfel pot petrece chiar și săptămâni analizând un singur cadru și examinând toate detaliile acestuia.

De-a lungul timpului, astronomii au reușit să surprindă o serie de fotografii care au marcat o serie de descoperiri importante pentru domeniul lor de activitate. Listverse a creat o listă cu zece astfel de imagini.

10. Nașterea unui sistem solar

Oamenii de știință erau familiari cu procesul prin care se formează planetele doar prin modele matematice și simulări realizate cu ajutorul computerelor. Apoi, în 2014, astronomii au reușit să fotografieze procesul mai detaliat decât oricând.

Fotografia prezintă un disc protoplanetar, care înconjoară o stea nou-născută, HL Tauri, după ce materialul din jurul acesteia a început să de condenseze în jurl unor puncte cu gravitație mai mare. Astronomii explică faptul că în această fotografie pot fi observate o serie de inele, acestea reprezentând orbitele viitoarelor planete.

9. Supernova 1987A

Atunci când cele mai masive stele din Univers mor, acestea explodează, iar fenomenul se numește supernova și poate fi văzut de la milioane sau chiar miliarde de ani-lumină. Din păcate, înainte de 1987, cercetătorii au identificat doar supernove de la acele distanțe extrem de mari, astfel încât informațiile pe care le-au adunat pe ele erau foarte limitate.

În anul 1987, diverse instrumente au detectat lumina de la un o stea supergigantă albastră care s-a transformat într-o supernova în Marele Nor al lui Magellan. Acesta este considerat o galaxie satelit a Căii Lactee, aflată la doar 166.000 de ani-lumină distanță. SN 1987A, așa cum a fost supranumit, a fost cea mai apropiată supernovă de Pământ de la supernova lui Kepler în 1604. Prin urmare, a fost o ocazie rară de a studia în detaliu moartea explozivă a unei stele.

8. Crăpăturile de pe suprafața satelitului Europa

La 9 iulie 1979, sonda Voyager 2 a NASA a zburat lângă Jupiter și a dezvăluit primele imagini de înaltă rezoluție ale Europei, una dintre lunile planetei. Datorită densității reduse, oamenii de știință știau că Europa are o cantitate semnificativă de apă. Cu toate acestea, distanța sa față de Soare, de 5,2 ori mai mare decât cea a Pământului i-a făcut pe mulți oameni de știință să creadă că toată masa de apă Europei era înghețată.

Voyager 2 a trimis înapoi o fotografie a suprafeței Europei, arătând că era acoperită cu zeci de dungi proeminente întunecate. O hartă topografică a Europei a identificat aceste dungi ca fiind fisuri masive în gheață. Trăsături similare pot fi identificate și în cazul straturilor de gheață ale Pământului, atunci când sub gheață se află o masă semnificativă de apă lichidă.

7. Stelele din jurul unei găuri negre

Sagittarius A* este o sursă radio misterioasă din centrul Căii Lactee, cercetătorii au teoretizat că aceasta este un tip special de obiect cosmic: o gaură neagră supermasivă. În 2002, existența găurilor negre supermasive a fost confirmată în esență atunci când o echipă de astronomi internaționali a făcut o fotografie incredibilă a unei stele pe în jurul Sagittarius A*.  Este o imagine bizară, steaua părând că orbitează o bucată goală de spațiu, dar, în realitate, zboară prin spațiu cu viteze care pot atinge chiar și 5.000 de kilometri pe secundă.

6. Poza cu expunere largă a telescopului Hubble

Telescopul spațial Hubble este unul dintre cele mai aglomerate telescoape din lume. Din acest motiv, a fost o surpriză când oamenii de știință au decis să îndrepte telescopul către un spațiu care părea complet gol timp de 10 zile consecutive în anul1995. În mod uimitor, imaginea care a arătat că regiunea studiată nu era deloc goală.

Cercetătorii explică faptul că această regiune conținea aproape 3.000 de galaxii, toate fiind prea slab iluminate pentru a fi detectate mai devreme. Aproape fiecare punct de lumină pe care îl vedeți în imagine este o galaxie. Unele dintre ele sunt atât de departe încât lumina lor are chiar și  10 miliarde de ani vechime și oferindu-le cercetătorilor acces la primele etape ale formării lor.

5. Clusterul Bullet

Ori de câte ori astronomii privesc o galaxie, aceasta are întotdeauna o atracție gravitațională mai puternică decât poate fi justificată de către stelele și gazele din galaxie. Această discrepanță este unul dintre cele mai mari mistere din astrofizică, dar ar putea fi rezolvată prin includerea în modelele teoretice a materiei întunecate.

Materia întunecată este o particulă ipotetică care nu interacționează cu lumina, deși mulți cred că aceasta reprezintă majoritatea materiei din univers. Existența acestui tip de materie este încă în dezbatere, dar o celebră fotografie făcută în 2006 oferă dovezi serioase în favoarea ideii. Fotografia clusterului Bullet surprinde două grupuri de galaxii în mijlocul coliziunii, acest fenomen a creat o configurație unică în care stelele sunt separate de gaz și praf.

4. Imaginea unei găuri negre

O fotografie a unei găuri negre pare imposibilă și asta deoarece, la urma urmei, prin definiție, găurile negre nu emit lumină. Cu toate acestea, gazul care cade într-o gaură neagră emite lumină. Teoria Relativității Generale a lui Einstein prezice că o gaură neagră va crea o „umbră” sau „siluetă” printre gazele strălucitoare, iar acest lucru poate fi fotografiat.

Cercetătorii au sincronizat opt telescoape din întreaga lume pentru a imita un telescop gigant cu un diametru egal cu distanța dintre telescoape. După o prelucrare minuțioasă a datelor, fotografia rezultată a făcut imediat istorie. Imaginea prezintă o gaură neagră supermasivă, de 6,5 miliarde ori mase solare, așezată în inima galaxiei sale, M87, la aproximativ 55 de milioane de ani-lumină distanță de Pământ.

3. Radiația cosmică de fundal

La doar 380.000 de ani de la Big Bang, temperatura și densitatea Universului scăzuseră suficient pentru ca primii fotoni, particule de lumină, să fie aruncați prin spațiu. Pe măsură ce Universul s-a extins, acești fotoni au fost întinși pe lungimi de undă mai mari, astăzi, îi observăm ca radiație cosmică de fundal.

Radiațiile cosmice de fundal au fost descoperite în 1965. Dar abia în 1989 a fost lansat un satelit pentru a face măsurători detaliate, precum și o hartă panoramică a acestui tip de radiații. Deși au fost create hărți mai detaliate în anii următori, acesta a fost harta inițială care a vrăjit prima dată lumea. Nu numai că a surprins amprenta big bang-ului, dar a verificat formal și teoria Big Bang-ului.

2. Imaginea galaxiei Andromeda

Înainte de 1923, cercetătorii nu erau siguri dacă Calea Lactee era întregul Univers sau dacă existau și alte galaxii. Astronomii văzuseră alte galaxii, dar numai ca pete „neclare” pe care le-au clasificat, în cele din urmă, drept nebuloase.

Unul dintre aceste obiecte a fost galaxia Andromeda, în octombrie 1923, celebrul astronom Edwin Hubble se concentra pe Andromeda cu cel mai mare telescop din lume la acea vreme. El a fotografiat, în premieră, galaxia pe o placă de sticlă .

1. Eclipsa solară din 1919

Teoria relativității generale a lui Einstein nu a început doar o revoluție în astronomie, ci a schimbat întregul domeniu al fizicii pentru totdeauna. Deși Newton a reușit să descrie efectele gravitației, Einstein a răspuns în mod esențial la întrebarea „De ce se întâmplă gravitația?”.

Dacă am pune un obiect greu, precum Soarele, pe el, spațiul se va îndoi. Alte obiecte, cum ar fi Pământul, orbitează, deoarece urmează curbura naturală a spațiului. În mai 1919, la trei ani de la publicarea teoriei relativității generale, a avut loc o eclipsă totală de soare. Sub instrucțiunile lui Einstein, celebrul astronom Arthur Eddington a făcut o fotografie a eclipsei și a marcat locația stelelor din spatele ei.