Home » Știință » Sistemul solar în formă de „morișcă”, descoperit în galaxia noastră, nu va mai rezista mult timp

Sursa foto: European Space Observatory
Publicat: 17.10.2020

Un sistem stelar rar a fost descoperit în galaxia Calea Lactee, însă este condamnat să dispară printr-o explozie masivă.

Sistemul stelar, care arată precum o „morișcă cosmică”, este situat la 8.000 de ani-lumină de Pământ. Totuși, sistemul este atât de rar încât astronomii nu s-au așteptat niciodată să găsească un astfel de sistem stelar în galaxia noastră.

Astronomii l-au identificat ca fiind un sistem stelar Wolf–Rayet. Doar unele stele masive evoluează și ajung până la stadiul de Wolf–Rayet pe măsură ce înaintează în viață.

Acest stadiu durează câteva sute de mii de ani, însă în viața unei stele, acea perioadă este foarte scurtă.

Stelele sunt de 100.000 ori mai luminoase decât Soarele nostru

Doar una din o sută de milioane de stele este destul masivă pentru a fi clasificată drept Wolf–Rayet. Totodată, un sistem binar de stele este și mai rar, acesta fiind ceea ce au descoperit astronomii atunci când au găsit sistemul în 2018.

În interiorul sistemului se află două stele masive care orbitează în jurul celeilalte, precum și o stea singură legată de ele prin gravitație. Steaua însoțitoare este probabil o stea Wolf-Rayet care eliberează gaze, ajutând la producerea unei forme complexe a unui norul de praf.

Cele două stele sunt de 10 până la 15 ori mai masive decât Soarele nostru, iar ambele sunt de 100.000 de ori mai luminoase. În comparație cu temperatura de pe suprafața Soarelui, care este de peste 5.530 de grade Celsius, aceste stele ating o căldură ucigătoare de aproape 25.000 de grade Celsius.

Zeul demon-șarpe din mitologia egipteană

Cercetătorii au numit sistemul Apep după spiritul antic al răului și distrugerii, zeul demon-șarpe în mitologia egipteană. Sistemul stelar a fost detaliat pentru prima oară într-un studiu publicat în noiembrie 2018, în jurnalul Nature.

Acum, astronomii au aflat mai multe despre această rară bijuterie cosmică, inclusiv faptul că stelele completează o orbită în aproape 125 de ani pământeni, iar distanța orbitei este comparabilă cu dimensiunea sistemului nostru solar.

Sortite sfârșitului

Cu toate acestea, aceste stele incredibil de luminoase și fierbinți sunt sortite sfârșitului. Următorul pas este de obicei o explozie de supernovă care rezultă în transformarea stelei într-o gaură neagră, potrivit CNN.

„Cel mai remarcabil aspect al acestui sistem solar este modul în care expansiunea frumoasei sale spirale de praf ne-a șocat pe toți. Praful pare că are o minte proprie, plutind mult mai încet față de vânturile solare extreme care ar trebuie să îl alimenteze”, a explicat Yinuo Han, autorul principal al noului studiu, de la Universitatea din Sydney, Australia.

Noile cercetări au fost publicat în jurnalul Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Astronomii au descoperit o planetă ”rătăcită” în Calea Lactee