Home » Știință » Astronomii au descoperit o planetă ”rătăcită” în Calea Lactee

Astronomii au descoperit o planetă ”rătăcită” în Calea Lactee

Datele indică faptul că această planetă are o masă asemănătoare Pământului și că a scăpat de atracția gravitațională a stelei lângă care s-a format. Credit foto: NASA
Publicat: 08.10.2020

Planetele se formează din rămățițele care au rămas în urma nașterii unei stele și, în general, tind să rămână în sistemul lor solar de-a lungul întregii lor vieți. Cu toate acestea, în unele cazuri, planetele se pot „rătăci”, eliberându-se de atracția gravitațională a stelei-mamă și plutind prin spațiu fără țintă. În ultimii ani, oamenii de știință au învățat cum să descopere mai eficient astfel de planete, iar recent au identificat o astfel de planetă cu aproximativ aceeași masă ca Pământul, notează Science Alert.

Oamenii de știință explică faptul că identificarea unui obiect în spațiul cosmic care nu emite lumină proprie se dovedește a fi o provocare. Dar, din fericire, două organizații fac exact asta, vorbim aici de OGLE (Optical Gravitational Lensing Experiment) și colaborarea KMTN (Korean Microlensing Telescope Network).

O reușită în domeniul astronomiei

O echipă de astronomi din ambele grupuri științifice a anunțat descoperirea unei planete rătăcite cu masă mică. Nu există stele lângă ea, iar distanța sa față de Pământ este neconfirmată. Cercetătorii explică faptul că tehnica de folosire a lentilelor gravitaționale se dovedește eficientă în ceea ce privește găsirea planetelor cu o masă comparabilă cu cea a Pământului care plutesc în spațiu.

Astronomii cred că în primele zile ale unui sistem solar, unele planete cu masă redusă vor fi „aruncate” din câmpul gravitațional al stelei și asta deoarece, la începutul vieții unui astfel de sistem lucrurile pot fi cît se poate de haotice. „Conform teoriilor despre formare planetelor, cum ar fi teoria acumulării de bază, masele tipice ale planetelor expulzate ar trebui să fie cuprinse între 0,3 și 1,0 mase terestre”, scriu autorii.

Identificarea acestor corpuri minuscule în întunericul vast al spațiului necesită o abordare inovatoare: lentilele gravitaționale. Acestea necesită două lucruri: o sursă de lumină îndepărtată, de obicei o stea și un obiect mai apropiat, cu suficientă masă pentru a acționa ca lentilă și pentru a modifica traseul fotonilor de la sursa către Pământ.

Din cauza dimensiunilor reduse ale acestor planete rătăcite, lentilele gravitaționale pot oferi o cantitate mică de informații despre acestea. Noua planetă, care a fost numită „OGLE-2016-BLG-1928”, a fost descoperită într-un eveniment de micro-lentilă care a durat doar 41,5 minute, timp insuficient pentru a colecta o cantitate satisfăcătoare de date.

Studiul a fost publicat pe serverul arXiv.