Home » Stiinta » Record. Astronomii au descoperit 39 de valuri gravitaționale în doar șase luni

Record. Astronomii au descoperit 39 de valuri gravitaționale în doar șase luni

Adrian Popovici 10.30.2020
Credit foto: Profimedia

Cercetătorii explică faptul că tehnologia care permite detectarea acestor fenomene s-a îmbunătățit considerabil.

În urmă cu puțin peste cinci ani, oamenii de știință nu reușiseră să detecteze unde gravitaționale, în prezent, capabilitățile instrumentelor au crescut considerabil și în doar șase luni anul trecut, colaborarea LIGO-VIRGO a detectat, în medie, 1,5 evenimente de undă gravitațională pe săptămână, notează Science Alert.

În perioada 1 aprilie – 1 octombrie 2019, interferometrele actualizate LIGO și Virgo au detectat 39 de noi evenimente gravitaționale, undele de șoc care se propagă în spațiu-timp și care provin din coliziuni masive între stelele neutronice sau găuri negre. În total, Catalogul tranzitoriu al undelor gravitaționale 2 (GWTC-2) se mândrește acum cu 50 de astfel de evenimente confirmate.

Noi evoluții științifice

Aceste reușite ne-a oferit cel mai complet recensământ al găurilor negre, surprinzând o gamă de găuri negre care nu numai că nu au fost niciodată detectate până acum, dar care pot dezvălui detalii necunoscute ale evoluției și viețile ulterioare ale stelelor binare.

„Astronomia cu unde gravitaționale este revoluționară, ne dezvăluie viețile ascunse ale găurilor negre și ale stelelor neutronice”, a declarat astronomul Christopher Berry de la Northwestern University, membru al LIGO Scientific Collaboration (LSC).

Cercetătorii sunt încântați de aceste rezultate

„În doar cinci ani am trecut de la a nu ști că există găuri negre binare la a avea un catalog de peste 40. A treia rundă de observare a oferit mai multe descoperiri decât orice altă încercare anterioară. Combinarea lor cu descoperirile anterioare oferă o imagine impresionantă a bogatei varietăți a Universului”, mai adaugă cercetătorul.

Identificarea acestor valuri gravitaționale a oferit oamenilor de știință posibilitatea de a realiza noi cercetări pe baza acestora. Prima lucrare cataloghează cele 39 de evenimente noi, o a doua lucrare reconstituie distribuția de masă și de centrifugare a 47 de evenimente de fuziune găsite în întregul catalog GWTC-2 și estimează rata coliziunilor găurii negre și a stelelor de neutroni.

Cea de a treia lucrare caută explozii de raze gamma asociate cu evenimente de fuziune, dar nu a găsit niciuna. Și cea de-a patra lucrare evaluează datele în raport cu predicțiile relativității generale. Cercetătorii subliniază faptul că datelor lor nu intră în contradicție cu asumpțiile și concluziile Teoriei Relativității Generale, formulate de către Albert Einstein.