Home » Stiinta » Un nou detector de unde gravitaţionale, primul de acest fel, este aproape gata. Poate răspunde la întrebări fundamentale în astrofizică

Alexandru Voiculescu 01.23.2019
Un nou detector numit KAGRA are scopul de a detecta undele din spaţiu-timp prin utilizarea unui procedeu posibil odată cu progresul tehnologic: răcirea unor componente cheie la o temperatură aproape de zero absolut şi plasarea instalaţiei ultrasensitive într-o peşteră.

Savanţii de la KAGRA, localizat în Kamioka, Japonia, au acum rezultatele de la primul test. Experimentele sugerează că detectorul este pregătit să înceapă activitatea de căutare a undelor gravitaţionale chiar anul acesta, scrie Science News.

Noul detector se va alătura observatoarelor similare în căutarea ondulaţiilor cosmice care apar în urma evenimentelor violente precum coliziunile dintre găurile negre. LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory) are două detectoare localizate în Hanford, Washington şi respectiv Livingston, Louisiana. Alt observator, Virgo, este localizat lângă Pisa, Italia. Acestea se află la suprafaţă şi nu utilizează condiţii reci, KAGRA fiind primul de tipul său.

KAGRA este alcătuit din două braţe lungi de 3 kilometri fiecare, aranjate în forma literei L. În fiecare braţ, lumina laser sare înainte şi înapoi între două oglinzi localizate la ambele capete. Lumina acţionează precum o riglă, înregistrând mici schimbări în lungimea fiecărui braţ care pot fi cauzate de trecerea undelor gravitaţionale care întind şi contractă spaţiu-timpul.

Întrucât, detectoarele de unde gravitaţionale măsoară schimbări mai mici decât diametrul unui proton, efectele minuscule precum mişcarea moleculelor oglinzilor pot interfera cu măsurătorile. Răcirea la doar 20 Kelvin (-253 de grade Celsius) poate limita această mişcare. De asemenea, subteranul ajută la menţinerea oglinzilor departe de orice vibraţie de la suprafaţă.

Totul în familie: au fost descoperite, în premieră, surse de unde gravitaţionale înrudite