O invenție a lui Nikola Tesla, veche de peste 100 de ani, ar fi putut să aibă o mare utilitate

23 05. 2021, 19:00

This browser does not support the video element.

Nikola Tesla este unul dintre marile genii ale cărui idei au fost atât de diverse încât cu siguranță multe nu au fost bine-cunoscute și au rămas neexploatate la adevăratul lor potențial. Una dintre ele a fost conducta valvulară sau valva Tesla. Un studiu asupra acestui dispozitiv care a implicat utilizarea vibrațiilor pentru a pompa combustibil sau alte fluide a constatat că are un potențial uriaș care nu a fost încă exploatat după 101 ani de la brevetare. Din păcate, utilitatea ei ar putea să înregistreze un declin rapid.

Așa cum barele înclinate permit unui obiect solid să se miște într-o direcție, dar obstrucționează retragerea acestuia, valva Tesla folosește o serie de bucle pentru a permite fluidului să curgă într-o singură direcție, împiedicând curgerea înapoi.

Neavând piese în mișcare, supapele Tesla sunt mult mai rezistente decât cele standard de reținere. Designul original a inspirat multe imitații, se pare însă că nimeni nu a înțeles până acum adevărata utilitate a brevetului aparent simplu.

„Este remarcabil faptul că această invenție veche de 100 de ani nu este încă înțeleasă complet și poate fi utilă în tehnologiile moderne în moduri care nu au fost încă luate în considerare”, a declarat dr. Leif Ristorph, de la Universitatea din New York, potrivit IFL Science.

Valva Tesla poate funcționa în ambele sensuri

Ristorph a condus o serie de experimente pe un prototip construit pentru a se potrivi cât mai aproape posibil de proiectul original al lui Tesla, încercând să treacă lichide în ambele direcții la diferite viteze și vâscozități.

În studiul publicat în revista Nature Communications, Ristorph și ceilalți coauturi au raportat că, la debite scăzute, fluidele circulă prin valva Tesla la fel de ușor în fiecare direcție. Totuși, debitul invers este aproape imposibil peste o anumită viteză, în timp ce debitele pot crește mai repede în direcția înainte dacă presiunea este corectă.

„În mod crucial, această pornire vine cu generarea de fluxuri turbulente în direcția inversă, înfundând conducta”, a explicat Ristroph.

Mai mult decât atât, „turbulența apare la debite mult mai mici decât au fost observate vreodată pentru țevile cu forme mai standard, fiind de până la 20 de ori mai mică decât turbulența convențională într-o țeavă sau tub cilindric”.

Ce a vrut Tesla de la conducta valvulară s-a înțeles abia după 100 de ani

Multe tehnologii funcționează bine în medii cu flux constant, însă înregistrează un eșec în fața forțelor oscilante, din această cauză multe idei inovatoare privind recoltarea energiei eoliene sau valurilor eșuează în lumea reală. Valva Tesla este inversă, funcționează mai bine atunci când fluidul care intră în ea vine în impulsuri, convertind intrările diferite într-o ieșire constantă.

„Credem că este ceea ce Tesla a avut în minte pentru dispozitiv, deoarece se gândea la operațiuni similare cu curenții electrici” a spus Ristroph. „În realitate, el este cel mai faimos pentru inventarea motorului de curent alternativ, precum și a unui convertor CA-CC”.

Fizica fluidelor funcționează foarte diferit pentru volume mici și vâscozități mari, precum cele utilizate în echipamentele de diagnosticare, în comparație cu mișcările mai rapide vizate de Tesla. Autorii cercetării cred că acest lucru ar putea fi parte din motivul pentru care potențialul valvei Tesla a fost ratat atâta timp.

În mod ironic, validarea valvei Tesla ar putea veni într-un moment în care utilizarea ei ar putea fi în declin pe fondul ascensiunii motoarelor electrice.

Vă recomandăm să citiți și:

Nikola Tesla a construit un turn gigantic pentru a trimite electricitate wireless în jurul lumii. Lucrurile, însă, nu au mers aşa cum a plănuit

Secretul obscur al lui Nikola Tesla. ,,Erau momente în care îşi dorea să stea singur într-o cameră de hotel”

Zece idei care demonstrează că Nikola Tesla este unul dintre cei ciudaţi savanţi ai istoriei

Cum erau prezentaţi marţienii în anul 1900 şi care era planul lui Nikola Tesla în legătură cu ei