Home » Stiinta » Un supercomputer din China de 66 qubiți a atins o nouă etapă în supremația cuantică

07.16.2021

Cercetătorii din China au dezvăluit un supercomputer cuantic extrem de avansat de 66 qubiți numit Zuchongzhi, care este cea mai puternică mașinărie de acest fel creată până acum.

Performanța supercomputerului este fără îndoială impresionantă. Zuchongzhi a finalizat o sarcină cuantică în 70 de minute, iar creatorii săi susțin că „cel mai puternic supercomputer clasic (non-cuantic) din lume” de până acum ar avea nevoie de aproape opt ani pentru a desfășura același set de calcule.

Așadar, despre supercomputerul Zuchongzhi se poate spune că a atins supremația cuantică, un nivel în calculele cuantice care indică faptul că o mașinărie poate îndeplini sarcini peste capabilitățile computerelor clasice cele mai performante.

„Munca noastră stabilește un avantaj în calculele cuantice fără echivoc, care nu este fezabil pentru calculele clasice într-o perioadă rezonabilă de timp”, au explicat cercetătorii într-o lucrare care descrie experimentul.

Diferența majoră pe care o poate reprezenta fiecare qubit adițional

„Platforma de calcul cuantic de înaltă precizie deschide calea pentru explorarea fenomenelor noi și implementarea algoritmilor cuantici complecși”, au adăugat oamenii de știință, citați de Science Alert.

Qubiții sau biții cuantici au un avantaj fundamental față de biții clasici prin faptul că nu sunt doar fixați ca 1 sau 0, ci pot, de asemenea, să funcționeze eficient ca ambele valori simultan, printr-un tip de „înșelăciune cuantică” numită suprapunere, care crește exponențial puterea de calcul.

Calculele desfășurate de supercomputerul din China au fost considerate a fi de aproximativ 100 până la 1.000 de ori mai dificile decât cele finalizate anterior de computerul cuantic Google Sycamore de 54 qubiți și arată diferența majoră de performanță pe care o poate reprezenta fiecare qubit adițional.

Vor deveni vreodată computerele cuantice o tehnologie practică?

Cu atât de multe prototipuri de computere cuantice, s-ar putea să vă întrebați de ce unii oameni de știință încă se îndoiesc dacă, de fapt, computerele cuantice vor deveni vreodată o tehnologie practică. Totuși, mașinăriile folosite astăzi rămân experimentale și necesită condiții de laborator foarte precise, foarte reci, pentru a funcționa, de obicei pentru perioade foarte scurte de timp.

Cu alte cuvinte, nu vom putea achiziționa un computer cuantic prea curând, deși, cu fiecare etapă pe care oamenii de știință o ating, ne apropiem puțin câte puțin de realizarea adevăratului potențial al calculului cuantic.

Trebuie menționat și faptul că aceste rezultate din China trebuie interpretate cu precauție, având în vedere că cercetările nu au fost încă evaluate și de alți oameni de știință. Însă, având în vedere reputația echipei și detaliile experimentului, cercetările sunt cu adevărat importante.

China anunță că a atins supremația cuantică