Home » Stiinta » Un nou succes pentru tehnologia cuantică. Cercetătorii au reuşit să creeze qubiţi funcţionali la temperatura camerei

Adrian Popovici 04.01.2020
Qubitul este unitatea de informaţie cuantică, analogul biţilor folosiţi de către computerele obişnuite.

Cercetătorii de la Universitatea Linköping din Suedia anunţă că au reuşit să creeze qubiţi, unitatea de informaţie cuantică, la temperatura camerei, ceea ce face ca computerele cuantice să devină o realitate un pic mai apropiată. În mod obişnuit, qubiţii sunt produşi de instrumente care funcţionează la temperaturi extrem de scăzute, notează Science Alert.

În general, oamenii de ştiinţă folosesc materialele supraconductoare sau atomii, totuşi, de această dată, cercetătorii au experimentat cu carbura de siliciu. Această substanţă a mai fost folosită în trecut, dar qubiţii produşi astfel nu erau îndeajuns de stabili pentru a fi folosiţi. Cu ajutorul unei tehnici noi, carbura de siliciu poate fi folosită pentru a produce rezultatele dorite, cu costuri reduse.

„Pentru a crea un qubit, un punct într-o grilă de cristal este excitat folosind lasere, iar atunci când este emis un foton, acest punct începe să lumineze”, explică fizicianul Igor Abrikosov. „S-a dovedit anterior că s-au observat şase vârfuri ale luminiscenţei carburii de siliciu. Am aflat că acest lucru se datorează unui defect specific, în care un singur strat atomic deplasat, numit defect de stivuire, apare aproape de două poziţii vacante în grilă”, mai adaugă acesta.

Carbura de siliciu este un mineral care este mult mai comun şi mai ieftin faţă de diamante, ceea ce îi face pe oamenii de ştiinţă optimişti în ceea ce priveşte scăderea costurilor asociate tehnologiei cuantice.

Studiul a fost publicat în Nature Communications.