Home » Știință » O fosilă rară de tardigrade a fost găsită într-un chihlimbar vechi de 16 milioane de ani

Credit foto: Harvard/NJIT / Phillip Barden
Publicat: 12.10.2021

Tardigradele microscopice au prosperat pe Pământ de peste 500 de milioane de ani și pot trăi mai mult decât oamenii, dar creaturile minuscule nu lasă în urmă multe fosile.

Ascunsă la vedere, a treia fosilă de tardigrade a fost găsită suspendată într-o bucată de chihlimbar dominican,  de acum 16 milioane de ani, relatează CNN.

Descoperirea include o specie nouă, numită Paradoryphoribius chronocaribbeus, ca rudă a familiei moderne de tardigrade, cunoscută sub numele de Isohypsibioidea. Este prima fosilă de tardigrade din Cenozoic, era geologică actuală, care a început acum 66 de milioane de ani.

La microscop, micile tardigrade arată ca niște urși de apă. Deși se găsesc în mod obișnuit în apă, tardigradele sunt cunoscute pentru capacitatea lor de a supraviețui și chiar de a prospera și în mediile extreme.

Aceste animale minuscule și durdulii nu au mai mult de un milimetru. Au opt picioare cu gheare, un creier și un sistem nervos central și ceva numit faringe în spatele gurii, cu care poate străpunge mâncarea. Tardigradele sunt cele mai mici animale cu picioare.

Toate aceste detalii ale tardigradelui sunt foarte bine conservate, până la ghearele minuscule.

Descoperirea fosilei de tardigrade: „Eveniment care se întâmplă o dată la o generație”

„Descoperirea unei fosile de tardigrade este un eveniment care se întâmplă o dată la o generație”, a declarat Phil Barden, autor principal al studiului și profesor asistent de biologie la New Jersey Institute of Technology.

Fosila a permis cercetătorilor să vadă aspecte evolutive care nu sunt prezente la tardigradele moderne, ceea ce înseamnă că pot înțelege modul în care s-au schimbat de-a lungul a milioane de ani.

La început, cercetătorii nici măcar nu au observat că tardigradul era prins în bucata de chihlimbar.

„De fapt, Paradoryphoribius chronocaribbeus era o incluziune ascunsă în colțul unei piese de chihlimbar cu trei specii de furnici diferite, pe care laboratorul nostru le studiase și nu a fost observat de luni de zile”, a afirmat Barden.

Noua specie este prima fosilă a familiei moderne Isohypsibioidea de tardigrade găsite în ambele medii marine și terestre în prezent.

Tardigradele pot tolera mediile extreme mai bine decât majoritatea formelor de viață, cum ar fi supraviețuirea în ciuda a cinci evenimente de dispariție în masă de pe Pământ. Unele au călătorit recent pe Stația Spațială Internațională.

Aceste animale mici sunt înrudite cu artropodele. Mai multe fosile de tardigrade s-ar putea ascunde în alte bucăți de chihlimbar care au fost deja studiate.