Home » Știință » De ce sunt vaccinurile pe bază de ARN mesager atât de eficiente împotriva formelor severe de COVID-19?

Publicat: 31.12.2021

Primele două vaccinuri create cu tehnologia ARN mesager, vaccinurile Pfizer/BioNTech și Moderna, sunt, fără îndoială, două dintre cele mai eficiente vaccinuri împotriva COVID-19 de până acum.

În studiile clinice, ambele au prezentat o eficiență de peste 90% în prevenirea infecției simptomatice, astfel depășind cu ușurință pragul de 50% stabilit de Administrația pentru Alimente și Medicamente (FDA) din SUA pentru ca vaccinurile împotriva COVID-19 să primească aprobare de urgență.

Deși au apărut și alte variante ale virusului SARS-CoV-2, precum Delta și Omicron, vaccinurile continuă să fie eficiente la prevenirea spitalizărilor și deceselor. Succesul noii tehnologii i-a făcut pe oamenii de știință să încerce să afle de ce vaccinurile pe bază de ARN mesager sunt atât de eficiente și dacă protecția oferită de acestea va rezista în fața noilor variante de virus.

Vaccinul de la Pfizer contribuie la dezvoltarea unor tipuri de memorie imunitară

Un nou studiu al cercetătorilor de la Școala de Medicină din St. Louis a Universității din Washington și Spitalul St. Jude de Cercetare Pediatrică scoate la iveală calitatea răspunsului imunitar declanșat de vaccinurile pe bază de ARN mesager (ARNm), potrivit EurekAlert.

Studiul arată că vaccinul dezvoltat de Pfizer a activat cu putere și persistență un tip de celule imunitare ajutătoare care ajută celulele producătoare de anticorpi. De asemenea, vaccinul de la Pfizer contribuie la dezvoltarea unor tipuri de memorie imunitară. Cunoscute drept celule ajutătoare foliculare T, aceste celule rezistă până la șase luni după vaccinare, astfel ajutând corpul să creeze anticorpi eficienți. Odată ce aceste celule își încep declinul, celulele producătoare de anticorpi și celulele de memorie B ajută la protejarea împotriva formelor severe de boală și a deceselor.

Totodată, multe dintre aceste celule ajutătoare foliculare T sunt activate de o parte din virus care pare să nu detecteze mutații, chiar și în varianta extrem de mutantă Omicron. Descoperirile, publicate în jurnalul Cell, explică de ce vaccinul Pfizer provoacă niveluri atât de ridicate de anticorpi și sugerează că vaccinarea ar putea ajuta mulți oameni să continue să producă anticorpi rezistenți chiar și atunci când virusul trece prin mutații.

O parte din motivul pentru care vaccinurile ARNm protejează atât de bine

„Cu cât ajută mai mult timp celulele ajutătoare foliculare T, cu atât mai buni sunt anticorpii”, a spus Philip Mudd, unul dintre autorii studiului și profesor de medicină de urgență la Universitatea din Washington.

„În studiu, noi am descoperit că răspunsurile acestor celule ajutătoare foliculare T tot continuă. Mai mult, unele reacționează la o parte din proteina Spike a virusului care conține foarte puține variații. Odată cu variantele, în special Delta și Omicron, am observat mai multe infecții, însă vaccinurile au continuat să prevină formele severe de boală și decesele. Eu cred că acest răspuns puternic al celulelor ajutătoare foliculare T reprezintă o parte din motivul pentru care vaccinurile ARNm protejează atât de bine”, a adăugat Mudd.

Cercetătorii încearcă acum să afle ce se întâmplă după o doză booster și dacă anumite schimbări la celulele ajutătoare foliculare T ar putea explica de ce oamenii cu sisteme imunitare compromise, cum ar fi cei cu infecția HIV, nu dezvoltă un răspuns puternic al anticorpilor.

Medic, despre vaccin: Nu conține nici virus. ARN mesager n-are de-a face cu ADN

Cum ar putea salata şi spanacul să înlocuiască vaccinurile pe bază de ARN mesager

Moderna a început studiile clinice cu un vaccin pe bază de ARN mesager împotriva HIV

Un vaccin împotriva cancerului, pe bază de ARN mesager, este în curs de dezvoltare

Test de cultură generală. Ce înseamnă SOS?
O predicție extraordinară a lui Albert Einstein despre găurile negre a fost confirmată
O structură gigantică ascunsă în adâncurile spațiului pune la încercare înțelegerea Universului
O fetiță de doar 6 luni a primit un transplant rar de plămâni
Comerțul „arme contra petrol” dintre Rusia și Coreea de Nord, lovit de noi sancțiuni
Platforma Temu din China, acuzată că folosește practici ilegale
Mai bine de trei veacuri de când „Lorenzo de Medici” al României îi îndruma pe moldoveni să lupte împotriva otomanilor
Vaccinarea împotriva HPV a prevenit 90% dintre cazurile de cancer de col uterin
Singurul oraș din România în competiția pentru titlul de Capitală Verde Europeană
Cum vor măicuțele de la Notre-Dame-des-Neiges să-și salveze mănăstirea?
Planta care ar putea încetini îmbătrânirea și reduce riscul de Alzheimer
Nikola Tesla a iubit o porumbiță. „Dintre toate lucrurile, cel mai mult îmi plăceau cărțile”
Valuri gigantice de materie întunecată ar putea modifica orbita stelelor
Noi cercetări arată că polenul poate modifica vremea
Când a apărut primul dinozaur cu sânge cald?