Home » Știință » Calea Lactee este mai „bătrână” decât se credea inițial. Care este vârsta galaxiei noastre?

Publicat: 27.03.2022

Utilizând datele obținute de misiunea Gaia a ESA, astronomii au arătat că o parte a Căii Lactee a început să se formeze acum 13 miliarde de ani, cu aproximativ 2 miliarde de ani mai devreme decât se așteptau, și la doar 0,8 miliarde de ani după Big Bang.

Acest rezultat surprinzător provine dintr-o analiză realizată de Maosheng Xiang și Hans-Walter Rix, de la Institutul Max-Planck pentru Astronomie din Heidelberg, Germania.

Aceștia au luat date legate de luminozitate și poziționare din setul de date Early Data Release 3 (EDR3) al Gaia și le-au combinat cu măsurători ale compoziției chimice a stelelor, date furnizate de telescopul chinezesc Large Sky Area Multi-Object Fiber Spectroscopic Telescope (LAMOST), pentru aproximativ 250 000 de stele, pentru a obține vârstele acestora, raportează Phys.org.

Ei au ales să analizeze stelele subgigante. În aceste stele, energia a încetat să mai fie generată în miezul stelei și s-a mutat într-un înveliș în jurul miezului. Astfel, steaua se transformă într-o stea gigantică roșie.

Ce vârstă au stelele?

Deoarece faza de subgigantă este o fază evolutivă relativ scurtă în viața unei stele, aceasta permite determinarea vârstei sale cu mare precizie.

Totuși, vârsta unei stele nu poate fi măsurată direct, ci trebuie dedusă prin compararea caracteristicilor unei stele cu modelele computerizate ale evoluției stelare. Înainte de Gaia, astronomii lucrau în mod obișnuit cu incertitudini de 20-40%, ceea ce putea duce la o imprecizie de un miliard de ani sau mai mult.

„Cu ajutorul datelor de luminozitate furnizate de Gaia, suntem capabili să determinăm vârsta unei stele subgigante”, spune Maosheng.

Astfel, galaxia noastră este formată din diferite componente. În linii mari, acestea pot fi împărțite în halo și disc. Haloul este regiunea care înconjoară discul și, în mod tradițional, s-a considerat a fi cea mai veche componentă a galaxiei.

Anatomia Căii Lactee

Discul este compus din două părți: discul subțire și discul gros. Discul subțire conține majoritatea stelelor pe care le vedem pe cerul nopții. Discul gros are o înălțime de peste două ori mai mare decât cea a discului subțire, dar o rază mai mică, conținând doar câteva procente din stelele din Calea Lactee.

Identificând stelele subgigante din aceste regiuni diferite, cercetătorii au putut construi o cronologie a formării Căii Lactee și atunci au avut o surpriză.

Vârstele stelare au arătat în mod clar că formarea Căii Lactee a avut loc în două faze distincte. În prima fază, care a început la doar 0,8 miliarde de ani după Big Bang, discul gros a început să formeze stele. În plus, procesul s-a accelerat rapid până la finalizare, aproximativ două miliarde de ani mai târziu, când o galaxie pitică cunoscută sub numele de Gaia-Sausage-Enceladus a fuzionat cu Calea Lactee.

Aceasta a umplut haloul cu stele și, așa cum reiese în mod clar din noua lucrare publicată în Nature, a declanșat nașterea discului gros pentru a forma majoritatea stelelor sale. Discul subțire de stele, în care se află Soarele, s-a format în timpul celei de-a doua faze.

Istoria zbuciumată a galaxiei noastre

Analiza arată, de asemenea, că după explozia de formare a stelelor declanșată de fuziunea cu Gaia-Sausage-Enceladus, discul gros a continuat să formeze stele până când gazul a fost epuizat, la aproximativ 6 miliarde de ani după Big Bang.

Vârsta de formare mai timpurie a discului gros indică o imagine diferită a istoriei galaxiei noastre.

„De la descoperirea fuziunii antice cu Gaia-Sausage-Enceladus, în 2018, astronomii au suspectat că, de fapt, Calea Lactee era deja acolo înainte de formarea haloului, dar nu aveam o imagine clară a modului în care arăta Calea Lactee. Rezultatele noastre oferă detalii despre acea parte a Căii Lactee, cum ar fi ziua sa de naștere, rata de formare a stelelor și istoria îmbogățirii cu metale. Punerea laolaltă a acestor descoperiri cu ajutorul datelor Gaia revoluționează imaginea noastră despre când și cum s-a format galaxia noastră”, spune Maosheng.

O nouă supernovă a fost identificată în bizara galaxie Roată de Car

O gaură neagră supermasivă a creat bule uriașe în jurul galaxiei noastre

Cercetătorii au reconstituit o galaxie pitică antică, distrusă de Calea Lactee în urmă cu miliarde de ani

„Inima” galaxiei Calea Lactee, așa cum nu am mai văzut-o până acum. Ce dezvăluie noi imagini?

Un om de ştiinţă rus, arestat recent sub acuzația de trădare de ţară, a murit
Prima plantă carnivoră de sub pământ. Cum își prinde prada?
Agenția germană de circulație rutieră spune că 59.000 de vehicule Tesla au o defecțiune de software
Noi indicii despre rolul femeii și al bărbatului de acum 7.000 de ani. Ce dezvăluie un străvechi câmp funerar?
Marius Tucă Show începe marți, 5 iulie, de la ora 20.00, live pe gandul.ro
Astronauții se confruntă cu pierderea permanentă a oaselor. Cât de mult suferă la întoarcerea pe Pământ?
Cercetătorii au descoperit o metodă prin care unele plante pot crește în întuneric
Ce animale și-au revenit primele după cel mai mare eveniment de extincție de pe Pământ?
Legătura dintre dieta vestică și cancerul colorectal. Ce spun specialiștii?
Temperaturile mai scăzute ar putea ajuta la combaterea obezității
Spuma de monoxid de carbon, un nou aliat împotriva inflamației?
Să fii morocănos poate fi un lucru bun. Iată ce spun psihoterapeuții
Test de cultură generală. Câți ani sunt într-un mileniu?
Erupția vulcanului din Tonga a produs unde de presiune care au testat „limita teoretică”
Inflația din zona euro a atins un nivel record
Mai mulți turiști, atacați de bizoni în Parcul Național Yellowstone din SUA
4 iulie, Ziua Independenţei SUA. Cum își celebrează americanii valorile naţionale?
Circulația pe Transfăgărășan, oprită temporar pentru Turul Ciclist al Sibiului