Home » Știință » Telescopul Hubble a detectat o galaxie pitică bizară cu un vecin foarte strălucitor

Obiectul Minkowski și galaxia NGC 541. Credit: NASA, ESA și S. Croft (Eureka Scientific Inc.); Gladys Kober (NASA Goddard/Universitatea Catolică din America)
Publicat: 05.06.2022

Telescopul Spațial Hubble a surprins o nouă imagine orbitoare a unei zone aglomerate din spațiu, în care se nasc stelele.

Observatorul a surprins obiectul lui Minkowski, o galaxie pitică cu o formă ciudată, strălucind alături de galaxia eliptică NGC 541.

Obiectul lui Minkowski este plin de stele, conținând cel puțin 20 de milioane de obiecte stelare, și a fost influențat în mare măsură de vecinul său mai mare, au scris oficialii NASA într-o declarație.

Galaxia pitică poartă numele astronomului germano-american Rudolph Minkowski, a cărui activitate a inclus examinarea evoluției galaxiilor și definirea a două tipuri de supernove, sau explozii stelare.

Indicii despre modul în care se formează stelele

„Jetul radio de la NGC 541 a cauzat probabil formarea stelelor în Obiectul lui Minkowski”, au declarat oficialii NASA în comunicat. Acest jet se împinge împotriva gazului din jurul galaxiei, comprimând gazul până când moleculele devin energizate, sau ionizate.

„Pe măsură ce gazul ionizat revine de la starea sa de energie superioară la o stare de energie inferioară, energia părăsește norul sub formă de radiație”, a adăugat NASA. „Pe măsură ce norii se răcesc, ei se prăbușesc, dând naștere stelelor”.

NGC 541 este o galaxie eliptică, formată, cel mai probabil, în urma unei fuziuni a altor două galaxii, a precizat agenția. Jeturile radio ale galaxiei au fost captate de telescoape, arătând că jeturile ies dintr-un disc de acreție care înconjoară o gaură neagră din centrul galaxiei.

Activitatea radio a fost probabil declanșată de resturile provenite din fuziunile din apropiere, a precizat NASA.

Obiectul lui Minkowski este plin de stele

Per total, zona aglomerată a fost unul dintre motivele pentru care Hubble a fost însărcinat să analizeze regiunea pentru a înțelege mai bine condițiile în care se declanșează formarea stelelor.

Atât Hubble, cât și un telescop succesor, Telescopul spațial James Webb, sunt angajați în înțelegerea mai bună a modului în care se formează galaxiile și stelele.

Oglinda mai mare a lui Webb și amplasarea în spațiul îndepărtat îi vor permite să observe unele dintre primele galaxii ale Universului, odată ce Webb își va încheia punerea în funcțiune în această vară, scrie Space.

Cercetările lui Webb asupra galaxiilor vor examina subiecte precum fuziunile, coliziunile, găurile negre supermasive și tipurile de galaxii, potrivit NASA.

Telescopul Hubble a observat o galaxie uimitoare, ascunsă în spatele Căii Lactee