Home » Știință » Un nou supercontinent se formează chiar „sub picioarele noastre”

Un nou supercontinent se formează chiar „sub picioarele noastre”

Sursa foto: Profimedia
Publicat: 06.10.2022

În următoarele 300 de milioane de ani, toate continentele Pământului se vor lovi unul de celălalt și vor forma noul supercontinent Amasia, închizând Oceanul Pacific.

Cel puțin asta arată un nou studiu al cercetătorilor de la Universitatea Curtin, publicat în National Science Review, care prezintă viitorul geologic pe termen mediu al planetei noastre.

„În ultimele două miliarde de ani, continentele Pământului s-au unit într-un supercontinent la fiecare 600 de milioane de ani, ceea ce este cunoscut sub numele de ciclul supercontinentului”, a spus Chuan Hung într-un comunicat de presă.

Cum se va forma noul supercontinent Amasia?

„Asta înseamnă că actualele continente se vor reuni din nou peste câteva sute de milioane de ani”, a continuat Hung.

Pentru a stabili un interval de timp, cercetătorii au folosit modelarea geodinamică 4D a plăcilor tectonice ale Pământului, hotărâți să afle de ce supercontinentele anterioare s-au format în moduri complet diferite.

Dintre aceste moduri, introversia este unul dintre cele două modele principale și are loc atunci când continentele se închid în jurul unui ocean intern care s-a format când supercontinentul anterior s-a destrămat.

La capătul opus se află extroversiunea, în care continentele se închid în jurul unui fost super-ocean exterior. Dacă ar putea fi clarificat un fragment de istorie stâncoasă, cercetătorii ar putea prezice mai bine când se va forma noul supercontinent Amasia.

Ceea ce au descoperit cercetătorii este că puterea litosferei oceanice determină ce formă de asamblare va avea loc și de aici au ajuns la concluzia că extroversiunea va fi responsabilă pentru următorul supercontinent. În acest caz, fostul super-ocean este Pacificul, anterior super-oceanul Panthalassa, mult mai mare, care înconjura Pangea, supercontinentul anterior.

Mai multe ipoteze

„Noul supercontinent rezultat a fost deja numit Amasia, deoarece unii cred că Oceanul Pacific se va închide (spre deosebire de oceanele Atlantic și Indian) atunci când America se va ciocni cu Asia. Se așteaptă, de asemenea, ca Australia să aibă un rol în acest eveniment important pe Pământ, ciocnindu-se mai întâi cu Asia și apoi conectând America și Asia odată ce Oceanul Pacific se va închide”, a spus Huang.

Dacă vor fi confirmate, acestea sunt descoperiri remarcabile care oferă o privire asupra viitorului planetei. Dar aceasta este doar una dintre multele ipoteze privind deplasarea continentelor; o altă ipoteză este modelul Pangea Proxima, care sugerează că oceanele Atlantic și Indian vor fi cele care se vor închide, notează Futurism.

Cercetătorii au confirmat că Polul Sud era înghețat și în Cretacicul târziu

De ce a intrat Pământul într-o mică glaciațiune cu sute de ani în urmă?

Test de cultură generală. Care este cea mai dură substanță naturală de pe Pământ?

Lipsa sulfului, o potențială criză de resurse care ar putea avea consecințe dezastruoase