Home » Știință » Astronomii au observat, în premieră, strălucirea dintre galaxiile îndepărtate

Astronomii au observat, în premieră, strălucirea dintre galaxiile îndepărtate

Credit foto: Martínez-Lombilla et al./UNSW Sydney/EurekAlert
Publicat: 29.11.2022

O echipă internațională de astronomi a folosit o nouă tehnică asupra unui grup de galaxii și a luminii slabe dintre acestea – cunoscută sub numele de „lumină intra-grup” – pentru a caracteriza stelele care se găsesc acolo.

„Nu știm aproape nimic despre lumina intra-grup. Cele mai strălucitoare părți ale luminii intra-grup sunt de ~50 de ori mai slabe decât cel mai întunecat cer de noapte de pe Pământ. Este extrem de greu de detectat, chiar și cu cele mai mari telescoape de pe Pământ sau din spațiu”, a explicat autorul principal al studiului, Dr. Cristina Martínez-Lombilla de la Școala de Fizică din cadrul UNSW Science.

Folosind tehnica lor sensibilă, care elimină lumina de la toate obiectele, cu excepția celei de la lumina intragrup, cercetătorii nu numai că au detectat această lumină, dar au putut studia și spune povestea stelelor care o populează.

„Am analizat proprietățile stelelor intragrup – acele stele rătăcite între grupurile de galaxii. Am analizat vârsta și abundența elementelor care le compun și apoi am comparat aceste caracteristici cu stelele care încă aparțin grupurilor de galaxii”, a declarat Dr. Martínez-Lombilla.

„Am descoperit că lumina intra-grup este mai tânără și mai puțin bogată în metale decât galaxiile din jur.”

Lumina, mai tânără și mai puțin bogată în metale decât galaxiile din jur

Stelele orfane din lumina intra-grupului păreau să aibă o origine diferită față de cele mai apropiate vecine ale lor. Cercetătorii au descoperit că, de fapt, caracterul stelelor intra-grup părea similar cu ,,coada” nebuloasă a unei galaxii mai îndepărtate, scrie EurekAlert.

Combinația acestor indicii le-a permis cercetătorilor să reconstruiască istoria – povestea – luminii și modul în care stelele sale au ajuns să fie adunate în propriul lor orfelinat stelar.

„Credem că aceste stele individuale au fost la un moment dat smulse din galaxiile lor de origine și acum plutesc liber, urmând gravitația grupului”, a declarat Dr. Martínez-Lombilla. „Această îndepărtare este cauzată de trecerea unor galaxii satelit masive – similare Căii Lactee – care trag stelele în urma lor.”

Aceasta este prima dată când a fost observată lumina acestor galaxii. „Dezvăluirea cantității și a originii luminii intra-grup oferă o înregistrare fosilă a tuturor interacțiunilor prin care a trecut un grup de galaxii și oferă o viziune a istoriei interacțiunii sistemului”, a declarat dr. Martínez-Lombilla.

Evenimentele ar fi avut loc cu mult timp în urmă

„De asemenea, aceste evenimente au avut loc cu mult timp în urmă. Galaxiile pe care le analizăm sunt atât de îndepărtate, încât le observăm așa cum erau acum 2,5 miliarde de ani. Acesta este timpul necesar pentru ca lumina lor să ajungă la noi”, a adăugat Martínez-Lombilla.

Prin observarea evenimentelor de acum mult timp, în galaxii atât de îndepărtate, cercetătorii contribuie cu puncte de date vitale la evoluția lentă a evenimentelor cosmice. Astfel, cercetătorii au inițiat o tehnică unică pentru a obține această vedere pătrunzătoare.

„Am dezvoltat o procedură de tratare a imaginii adaptată care ne permite să analizăm cele mai slabe structuri din Univers”, a mai precizat Martínez-Lombilla.

„Aceasta urmează pașii standard pentru studiul structurilor slabe din imaginile astronomice – care implică modelarea 2D și eliminarea tuturor luminilor, cu excepția celor provenite din lumina intra-grup. Aceasta include toate stelele strălucitoare din imagini, galaxiile care întunecă lumina și o scădere a emisiei de pe cer.”

Studiul a fost publicat în MNRAS.

Moartea unei stele dezvăluie o gaură neagră care se ascunde într-o galaxie pitică