Home » Știință » Marte este mai activă decât se credea. Ce dezvăluie interiorul planetei?

Marte este mai activă decât se credea. Ce dezvăluie interiorul planetei?

Ilustrație a unei coloane active de manta - o mare pată de rocă caldă și plutitoare - care se ridică din adâncul planetei Marte și împinge în sus Elysium Planitia, o câmpie din partea de nord a planetei. Credit: Adrien Broquet & Audrey Lasbordes
Publicat: 09.12.2022

Observațiile orbitale dezvăluie prezența unei uriașe coloane de manta, care împinge suprafața planetei Marte în sus și determină o activitate vulcanică și seismică intensă.

Pe Pământ, deplasarea plăcilor tectonice remodelează suprafața planetei și creează un interior dinamic, astfel încât absența unor astfel de procese pe Marte i-a făcut pe mulți să creadă că este o planetă moartă, unde nu s-au întâmplat prea multe în ultimii 3 miliarde de ani.

În studiul publicat în Nature Astronomy, oamenii de știință de la Universitatea din Arizona contestă viziunea actuală asupra evoluției geodinamice marțiene printr-un raport privind descoperirea unei coloane active de manta care împinge suprafața în sus și provoacă cutremure și erupții vulcanice.

Descoperirea sugerează că suprafața înșelător de liniștită a planetei ar putea ascunde un interior mai tumultuos decât se credea până acum.

„Studiul nostru prezintă mai multe linii de dovezi care relevă prezența unui uriaș penaj activ al mantalei pe Marte”, a declarat Adrien Broquet, cercetător în cadrul Laboratorului Lunar și Planetar al UArizona și co-autor al studiului împreună cu Jeff Andrews-Hanna, profesor asociat de științe planetare la LPL.

Deplasarea plăcilor tectonice remodelează suprafața planetei

Plumele mantalei sunt niște pete mari de rocă caldă și plutitoare care se ridică din adâncurile unei planete și se împing prin stratul său intermediar – mantaua – pentru a ajunge la baza crustei sale, provocând cutremure, falii și erupții vulcanice. Lanțul insular Hawaii, de exemplu, s-a format în urma deplasării lente a plăcii Pacificului peste o coloană de manta.

„Avem dovezi puternice că plumele mantalei sunt active pe Pământ și pe Venus, dar acest lucru nu este de așteptat pe o lume mică și presupus a fi rece precum Marte”, a declarat Andrews-Hanna. „Marte a fost extrem de activă acum 3 sau 4 miliarde de ani, iar opinia predominantă este că planeta este în esență moartă astăzi.”

„O cantitate imensă de activitate vulcanică la începutul istoriei planetei a construit cei mai înalți vulcani din Sistemul Solar și a acoperit cea mai mare parte a emisferei nordice cu depozite vulcanice”, a spus Broquet.

„Puțina activitate care a avut loc în istoria recentă este de obicei atribuită proceselor pasive pe o planetă care se răcește.”

Pete mari de rocă caldă și plutitoare se ridică din adâncurile planetei

Cercetătorii au fost atrași de o cantitate surprinzătoare de activitate într-o regiune de altfel nedeslușită a planetei Marte, numită Elysium Planitia, o câmpie în cadrul câmpiei nordice a planetei Marte, aproape de ecuator. Spre deosebire de alte regiuni vulcanice de pe Marte, care nu au cunoscut o activitate majoră timp de miliarde de ani, Elysium Planitia a cunoscut erupții mari în ultimele 200 de milioane de ani.

Vulcanismul de la Elysium Planitia provine din Cerberus Fossae, un set de fisuri tinere care se întind pe suprafața marțiană. Recent, echipa InSight a NASA a descoperit că aproape toate cutremurele marțiene provin din această regiune. Deși această activitate vulcanică și tectonică tânără fusese documentată, cauza de bază rămăsese necunoscută.

Pe Pământ, vulcanismul și cutremurele tind să fie asociate fie cu plumele mantalei, fie cu tectonica plăcilor, ciclul global al continentelor în derivă care reciclează continuu crusta.

Atunci când echipa a studiat caracteristicile din Elysium Planitia, a observat că suprafața a fost ridicată cu mai mult de un kilometru și jumătate, ceea ce o face una dintre cele mai înalte regiuni din vasta câmpie nordică a lui Marte.

Descoperirile ar putea avea implicații pentru viața pe Marte

Analizele variațiilor subtile ale câmpului gravitațional au indicat faptul că această ridicare este susținută din adâncul planetei, ceea ce corespunde cu prezența unei coloane de manta.

Alte măsurători au arătat că podeaua craterelor de impact este înclinată în direcția plumei, ceea ce susține și mai mult ideea că ceva a împins suprafața în sus după formarea craterelor. În cele din urmă, atunci când cercetătorii au aplicat un model tectonic zonei, au descoperit că prezența unui penaj gigantic, cu o lățime de 3.500 de kilometri, era singura modalitate de a explica extensia responsabilă de formarea foselor Cerberus.

Prezența unui penaj activ va afecta interpretările datelor seismice înregistrate de InSight, care trebuie să țină cont acum de faptul că această regiune este departe de a fi normală pentru Marte, potrivit EurekAlert.

Descoperirile lor ar putea avea, de asemenea, implicații pentru viața pe Marte, spun autorii. Regiunea studiată a cunoscut inundații de apă lichidă în trecutul său geologic recent, deși cauza a rămas un mister.

Aceeași căldură provenită din penajul care alimentează activitatea vulcanică și seismică în curs de desfășurare ar putea, de asemenea, să topească gheața pentru a produce inundațiile – și să determine reacții chimice care ar putea susține viața în adâncul solului.

Un asteroid a lovit planeta Marte cu asemenea forță încât ar fi cauzat un mega-tsunami