Home » Știință » Gorilele și urangutanii, destul de raționali atunci când trebuie să ia decizii

Gorilele și urangutanii, destul de raționali atunci când trebuie să ia decizii

Publicat: 30.12.2022

Deciziile pe care le iau oamenii sunt, adesea, iraționale și pot duce la alegeri proaste din punct de vedere economic. În prezent, oamenii de știință își îndreaptă atenția spre regatul animalelor. Aceștia vor să afle dacă gorilele și urangutanii au aceleași erori cognitive de judecată atunci când trebuie să ia decizii.

Echipa a efectuat două experimente pe urangutani și gorile la grădina zoologică din Basel, Elveția. În primul experiment, animalelor li s-au prezentat două cești.

O ceașcă avea o opțiune cunoscută de animal ca fiind sigură. Cealaltă era o opțiune riscantă, care ar fi putut implica o recompensă mai mare decât opțiunea sigură sau nicio recompensă, potrivit IFLScience.

O decizie greu de luat

Primul experimentat, început după perioada de antrenament, în care animalele au trebuit să învețe din fiecare experiment că recompensa sigură era mereu prezentată în ceașca sigură, în timp ce recompensa riscantă putea să fie prezentată în ceașca riscantă. Animalele trebuia să învețe, prin feedback, probabilitatea și câștigul posibil al unei recompense mai mari în cadrul ceștii riscante.

În al doilea experiment, recompensa sigură a fost prezentată sub o ceașcă sigură. Totuși, recompensa riscantă a fost mereu prezentată sub una dintre ceștile riscante. Acest lucru a fost conceput pentru a vedea dacă animalele ar putea să înțeleagă relația dintre numărul de cești riscante și șansa de a câștiga o recompensă dacă animalul alegea o ceașcă riscantă.

Dacă nu riști, nu câștigi!

În urma analizei, echipa a constatat că urangutanii și gorilele s-au comportat rațional, luând decizii în funcție de ce anume ar putea să câștige și pe probabilitatea ca deciziile să ducă la o recompensă mare. De asemenea, animalele au fost mai predispuse să aleagă opțiunea riscantă, pe măsură ce recompensa creștea.

Urangutanii au fost mult mai predispuși decât gorilele să aleagă ceașca riscantă, în primul experiment, conform constatărilor echipei. Cercetătorii concluzionează că, atât gorilele, cât și urangutanii au fost mai predispuși la risc în cel de-al doilea experiment, în timp ce, în primul experiment, animalele au fost neutre din punct de vedere al riscului. O viitoare lucrare va încerca să explice erorile de judecată pentru această schimbare dintre experimente.

Povestea celei mai bătrâne gorile din lume. Fatou a împlinit 65 de ani