Home » Știință » A doua lume de mărimea Pământului dintr-un sistem planetar, descoperită de TESS

A doua lume de mărimea Pământului dintr-un sistem planetar, descoperită de TESS

Credit foto: NASA/JPL-Caltech/Robert Hurt
Publicat: 15.01.2023

Utilizând datele furnizate de satelitul NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite, oamenii de știință au identificat o lume de mărimea Pământului, numită TOI 700 e, care orbitează în zona locuibilă a stelei sale, adică intervalul de distanțe la care ar putea apărea apă lichidă pe suprafața unei planete. Lumea are o dimensiune de 95% din cea a Pământului și este probabil stâncoasă.

Astronomii au descoperit anterior trei planete în acest sistem, numite TOI 700 b, c și d. Planeta d orbitează, de asemenea, în zona locuibilă. Însă oamenii de știință au avut nevoie de un an suplimentar de observații TESS pentru a descoperi TOI 700 e.

„Acesta este unul dintre puținele sisteme cu mai multe planete mici, multiple, din zona locuibilă, pe care le cunoaștem”, a declarat Emily Gilbert, cercetător postdoctoral la Jet Propulsion Laboratory al NASA din California de Sud, care a coordonat lucrarea.

„Acest lucru face ca sistemul TOI 700 să fie o perspectivă interesantă pentru o monitorizare suplimentară. Planeta e este cu aproximativ 10% mai mică decât planeta d, astfel încât sistemul arată, de asemenea, cum observațiile suplimentare ale TESS ne ajută să găsim lumi din ce în ce mai mici.”

O lucrare despre planeta nou descoperită a fost publicată în The Astrophysical Journal Letters.

Lumea extraterestră are o dimensiune de 95% din cea a Pământului

TOI 700 este o stea pitică M mică și rece, situată la aproximativ 100 de ani-lumină distanță, în constelația sudică Dorado. În 2020, Gilbert și alții au anunțat descoperirea planetei d, de mărimea Pământului, din zona locuibilă, care se află pe o orbită de 37 de zile, împreună cu alte două lumi.

Cea mai interioară planetă, TOI 700 b, are o dimensiune de aproximativ 90% din cea a Pământului și orbitează în jurul stelei la fiecare 10 zile. TOI 700 c este de peste 2,5 ori mai mare decât Pământul și completează o orbită la fiecare 16 zile.

Probabil că planetele sunt blocate în rotație sincronă, ceea ce înseamnă că se rotesc o singură dată pe orbită, astfel încât o parte a lor este întotdeauna orientată spre stea, la fel cum o parte a Lunii este întotdeauna orientată spre Pământ.

TESS monitorizează porțiuni mari de cer, numite sectoare, timp de aproximativ 27 de zile la un moment dat. Aceste priviri lungi permit satelitului să urmărească schimbările de luminozitate stelară cauzate de o planetă care trece prin fața stelei sale din perspectiva noastră, un eveniment numit tranzit, scrie EurekAlert.

Misiunea a folosit această strategie pentru a observa cerul sudic începând cu 2018, înainte de a se întoarce spre cerul nordic. În 2020, s-a întors pe cerul sudic pentru observații suplimentare. Anul suplimentar de date a permis echipei să rafineze dimensiunile planetelor originale, care sunt cu aproximativ 10% mai mici decât calculele inițiale.

TOI 700 e are nevoie de 28 de zile pentru a orbita în jurul stelei sale

„Dacă steaua ar fi fost puțin mai aproape sau planeta puțin mai mare, am fi putut repera TOI 700 e în primul an de date TESS”, a declarat Ben Hord, doctorand la Universitatea din Maryland, College Park și cercetător absolvent la Centrul Goddard pentru Zbor Spațial al NASA din Greenbelt, Maryland. „Dar semnalul a fost atât de slab încât am avut nevoie de anul suplimentar de observații de tranzit pentru a-l identifica.”

TOI 700 e are nevoie de 28 de zile pentru a orbita în jurul stelei sale, plasând planeta între planetele c și d în așa-numita zonă optimă locuibilă.

Oamenii de știință definesc zona optimă locuibilă ca fiind intervalul de distanțe față de o stea în care apa lichidă la suprafață ar putea fi prezentă la un moment dat în istoria unei planete.

Această zonă se întinde de o parte și de alta a zonei locuibile conservatoare, intervalul în care cercetătorii presupun că ar putea exista apă lichidă în cea mai mare parte a vieții planetei. TOI 700 d orbitează în această regiune.

Găsirea altor sisteme cu lumi de mărimea Pământului în această regiune îi ajută pe cercetătorii planetari să afle mai multe despre istoria Sistemului nostru Solar.

Test de cultură generală. Care este cea mai veche planetă din Sistemul Solar?

Care va fi soarta Pământului? O planetă care se va ciocni cu steaua sa ne-ar putea oferi câteva indicii

Test de cultură generală. Ce planetă se rotește în sens invers?

Astronomii au descoperit o „planetă infernală”, condamnată de o atracție fatală