Home » Știință » Astronomii au găsit o lume incredibil de rară, potențial locuibilă, la doar 31 de ani-lumină

Ilustrație a unei exoplanete de tipul Wolf 1069 b. Credit foto: NASA/Ames Research Center/Daniel Rutter
Publicat: 05.02.2023

La doar 31 de ani-lumină distanță, astronomii au identificat o lume incredibil de rară, de mărimea Pământului. Exoplaneta orbitează la o distanță propice de steaua sa gazdă, astfel încât ar putea fi locuibilă.

Oamenii de știință nu știu cu exactitate dacă exoplaneta este, într-adevăr, un mediu favorabil vieții, însă lumea de dimensiunile Pământului reprezintă un candidat promițător pentru viitoarele cercetări de biosemnături pe exoplanete din apropierea noastră.

Căutările de exoplanete, adică planetele extrasolare, cele din afara Sistemului Solar, sunt limitate de tehnologia actuală. Fără îndoială, omenirea dispune de tehnici uimitoare, însă metodele principale pentru detectarea exoplanetelor sunt mult mai potrivite pentru descoperirea lumilor de mari dimensiuni, spre deosebire de cele mici.

Oamenii de știință au confirmat mai bine de 5.200 de exoplanete

Asta pentru că tehnologiile sunt bazate pe semnale indirecte, anume efectele pe care exoplaneta le are asupra stelei sale gazdă. Metoda tranzitului detectează diminuările regulate de lumină stelară pe măsură ce exoplaneta trece între Terra și steaua sa. Pe de altă parte, metoda velocității radiale detectează schimbările din lungimile de undă ale luminii pe măsură ce steaua se deplasează ușor din cauza interacțiunii gravitaționale cu exoplaneta.

Așadar, deși oamenii de știință au confirmat deja mai bine de 5.200 de exoplanete, mai puțin de 1,5% au o masă mai mică decât cea a două Pământuri. Dintre acestea, doar câteva orbitează stele la o distanță la care temperaturile ar permite existența apei lichide la suprafață.

Exoplaneta descoperită recent, cu o masă de 1,36 ori mai mare decât a Pământului

Exoplaneta descoperită recent, cu o masă de 1,36 ori mai mare decât cea a planetei noastre, a fost numită Wolf 1069b, iar steaua pe care o orbitează, o pitică roșie denumită Wolf 1069, a fost studiată de o echipă de astronomi coordonată de Diana Kossakowski de la Institutul Max Planck pentru Astronomie (MPIA) din Germania.

„Atunci când am analizat datele pentru steaua Wolf 1069, am descoperit un semna clar de amplitudine joasă a ceea ce pare a fi o planetă cu o masă aproximativ precum a Pământului”, a spus Kossakowski.

„[Planeta] orbitează în decurs de 15,6 de zile la o distanță echivalentă cu o cincime a separării dintre Pământ și Soare”, a adăugat Kossakowski, citat de Science Alert.

Prea fierbinte pentru a fi locuibilă?

Asta ar fi cu siguranță prea fierbinte pentru a fi locuibilă dacă Wolf 1069 ar fi o stea asemănătoare Soarelui, însă piticele roșii sunt mult mai mici și mai reci decât steaua noastră gazdă. Asta înseamnă că zonele lor locuibile sunt semnificativ mai apropiate decât cele din Sistemul Solar, care se extind de la Venus și până aproape de Marte.

Deși Wolf 1069b este de 15 ori mai aproape de steaua sa decât Pământul de Soare, radiația primită este de aproape 65% mai mult decât primește Terra de la steaua sa. Astfel, o exoplanetă stâncoasă și fără atmosferă, similară lui Mercur, ar trebui să aibă o temperatură de aproximativ minus 23 de grade Celsius. Asta este mult prea rece pentru apa lichidă, însă, fără atmosferă, apa lichidă s-ar evapora oricum.

Desigur, mai mulți factori decid dacă o planetă este sau nu locuibilă.

„Simulările noastre computerizate au arătat că doar 5% din toate sistemele planetare în curs de evoluție din jurul stelelor cu masă scăzută, cum este Wolf 1069, ajung să aibă o singură planetă detectabilă”, a spus astronomul Remo Burn de la MPIA.

Astfel de lumi pot fi locuibile în „Zona Crepusculară”

Având în vedere că zonele locuibile ale piticelor roșii sunt atât de apropiate de stele, majoritatea exoplanetelor pitice roșii potențial locuibile sunt „blocate în rezonanță” (sau „rotație sincronă”). Asta înseamnă că pe o parte a planetei este în permanență zi, în timp ce pe cealaltă parte este o noapte nesfârșită.

Totuși, cercetările arată că astfel de lumi pot fi locuibile, în special în apropiere de „terminator”, sau „Zona Crepusculară”, adică linia dintre zi și noapte. O hartă cu simulări termice pentru Wolf 1069b a arătat că apa lichida ar fi cel mai probabil prezenta în regiunea care este orientată direct spre stea.

Din păcate, va trebui să mai așteptăm până vom afla mai multe. „Va trebui să mai așteptăm probabil încă zece ani”, a precizat Kossakowski.

Noile descoperiri au fost publicate în Astronomy & Astrophysics.

Astronomii au descoperit o lume dezolantă cu o atmosferă distrusă