Home » Știință » Telescopul Hubble a observat un „roi stelar deschis”, aflat la 160.000 de ani-lumină depărtare

Roiul stelar NGC 2002. Credit foto: NASA, ESA and G. Gilmore (University of Cambridge); Gladys Kober (NASA/Catholic University of America)
Publicat: 05.01.2023

Stelele din roiul NGC 2002 strălucesc în noi imagini surprinse de Telescopul Spațial Hubble cu spațiul îndepărtat.

Roiul stelar este situat la 160.000 de ani-lumină depărtare de Pământ, în Marele Nor al lui Magellan, o galaxie care orbitează Calea Lactee.

În centrul roiului stelar pot fi observați cinci supergigante roșii, sau stele care au început fuziunea de heliu după ce au rămas fără combustibilul de hidrogen de la interior. Aceste stele sunt mai grele și s-au prăbușit spre interior. Stelele mai ușoare s-au deplasat spre marginile exterioare ale roiului.

Hubble a observat roiul stelar NGC 2002

NGC 2002 este considerat a fi un „roi deschis”, asta însemnând că cele 1.100 de stele ale sale sunt slab legate unele de altele și s-ar putea depărta de roi în următoarele câteva milioane de ani. Având în vedere că NGC 2002 este un roi relativ rarefiat, oamenii de știință pot observa fiecare stea din interiorul său. Roiul este, de asemenea, relativ tânăr, având o vechime de „doar” 18 milioane de ani, potrivit Space.

Având în vedere că este tânăr, NGC 2002 oferă un laborator natural în care cercetătorii pot observa cele mai timpurii etape din viața unei stele. Înțelegerea nașterii, evoluției și a morții unei stele este crucială pentru înțelegerea mai aprofundată a Universului.

Marele Nor al lui Magellan, o galaxie pitică care orbitează Calea Lactee

Stelele sunt „cărămizile fundamentale” ale Universului, oferind șansa pentru formarea planetelor și pentru evoluția vieții. Pentru a înțelege mai bine Soarele, Sistemul Solar și galaxia, oamenii de știință observă stelele din tot Universul.

„Casa” roiului NGC 2002, Marele Nor al lui Magellan, este unul dintre cele mai bune locuri pentru savanții care doresc să observe stele aflate într-o varietate de etape ale existenței. Marele Nor al lui Magellan este o galaxie pitică, cu o lățime de 7.000 de ani-lumină, care orbitează Calea Lactee de la o distanță de 163.000 de ani-lumină. Este una dintre cele mai apropiate galaxii de noi, fapt ce permite cercetătorilor să observe stele individuale de toate vârstele.

Cum a surprins Telescopul Webb galaxia spirală NGC 7469? Iată imaginea spectaculoasă!

Stele nou-născute, neobservate până acum, au fost descoperite cu ajutorul Telescopului Webb