Home » Știință » Astronomii au găsit ceva neașteptat într-una dintre cele mai extreme galaxii

Astronomii au găsit ceva neașteptat într-una dintre cele mai extreme galaxii

Credit: NASA, ESA, Hubble Heritage Team (STScI/AURA)-ESA/Hubble Collaboration și A. Evans (University of Virginia, Charlottesville/NRAO/Stony Brook University)
Publicat: 28.02.2023

Astronomii de la Universitatea din Texas și de la Universitatea din Arizona, ambele din Statele Unite ale Americii, au descoperit o gaură neagră în creștere rapidă într-una dintre cele mai extreme galaxii cunoscute din Universul foarte timpuriu.

Descoperirea galaxiei și a găurii negre din centrul acesteia oferă noi indicii cu privire la formarea primelor găuri negre supermasive.

Noua lucrare este publicată în Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Cu ajutorul observațiilor efectuate cu ajutorul Atacama Large Millimeter Array (ALMA), un radiotelescop situat în Chile, echipa a stabilit că galaxia, numită COS-87259, care conține această nouă gaură neagră supermasivă, este de-a dreptul extremă, formând stele la o rată de 1000 de ori mai mare decât Calea Lactee și conținând praf interstelar de peste un miliard de mase solare.

Galaxia strălucește atât datorită acestei explozii intense de formare stelară, cât și datorită găurii negre supermasive în creștere aflată în centrul său.

Noi indicii cu privire la formarea primelor găuri negre supermasive

Gaura neagră este considerată a fi un nou tip de gaură neagră primordială – una puternic învăluită de ,,praf” cosmic, ceea ce face ca aproape toată lumina sa să fie emisă în spectrul infraroșu mediu al spectrului electromagnetic. Cercetătorii au descoperit, de asemenea, că această gaură neagră supermasivă în creștere (denumită frecvent nucleu galactic activ) generează un jet puternic de material care se deplasează cu o viteză apropiată de cea a luminii prin galaxia gazdă.

În prezent, găuri negre cu mase de milioane sau miliarde de ori mai mari decât cea a Soarelui nostru se află în centrul celor mai multe galaxii. Modul în care s-au format aceste găuri negre supermasive rămâne un mister pentru oamenii de știință, în special pentru că mai multe dintre aceste obiecte au fost descoperite când Universul era foarte tânăr.

Deoarece lumina provenită de la aceste surse are nevoie de atât de mult timp pentru a ajunge la noi, le vedem așa cum au existat în trecut – în acest caz, la doar 750 de milioane de ani după Big Bang, ceea ce reprezintă aproximativ 5% din vârsta actuală a Universului, scrie EurekAlert.

Gaura neagră, învăluită de praf cosmic

Ceea ce este uimitor în legătură cu acest nou obiect este faptul că a fost identificat într-o zonă relativ mică a cerului, folosită în mod obișnuit pentru detectarea unor obiecte similare – de mai puțin de 10 ori mai mică decât dimensiunea Lunii pline – ceea ce sugerează că ar putea exista mii de surse similare în Universul foarte timpuriu. Acest lucru a fost complet neașteptat din datele anterioare.

Singura altă clasă de găuri negre supermasive despre care știam că există în Universul foarte timpuriu sunt quasarii, care sunt găuri negre active care sunt relativ nevăzute de praful cosmic.

Aceștia sunt extrem de rari la distanțe similare cu cea a lui COS-87259, doar câteva zeci fiind localizați pe întregul cer. Descoperirea surprinzătoare a lui COS-87259 și a găurii sale negre ridică mai multe întrebări cu privire la abundența găurilor negre supermasive foarte timpurii, precum și la tipurile de galaxii în care se formează de obicei acestea.

O gaură neagră „fugară” a lăsat în urma sa o dâră de stele nou-născute

Telescopul Hubble a surprins ultimele clipe din viața unei stele, devorată de o gaură neagră „flămândă”

Test de cultură generală. Care este diferența dintre o gaură neagră și o gaură de vierme?

Moartea unei stele dezvăluie o gaură neagră care se ascunde într-o galaxie pitică