Home » Știință » Pastila făcută din excremente umane, aprobată de Agenția Medicamentelor din SUA

Pastila făcută din excremente umane, aprobată de Agenția Medicamentelor din SUA

Publicat: 02.05.2023

Agenția pentru Alimente și Medicamente (FDA) din SUA a aprobat pastila făcută din excremente umane donate. Acesta este al doilea tratament derivat din excremente umane aprobat vreodată; primul a fost un tratament pe bază de clismă, autorizat pentru utilizare în decembrie 2022.

Anterior, astfel de „transplanturi de microbiotă fecală” erau considerate tratamente investigaționale și, prin urmare, erau mai greu de accesat pentru pacienți și adesea nu erau acoperite de asigurări.

La fel ca tratamentul pe bază de clismă, pastila făcută din excremente umane, numită Vowst, conține și bacterii vii și a fost aprobată pentru utilizare la persoanele cu vârsta de cel puțin 18 ani ca tratament preventiv pentru infecțiile recurente cu bacteria Clostridioides difficile.

Denumită pe scurt C. diff, această infecție este adesea dobândită în instituțiile medicale după ce pacienții au luat antibiotice pentru o altă infecție, explică Live Science.

Ce rol are pastila făcută din excremente umane?

Antibioticele pot perturba echilibrul bacteriilor care populează în mod normal intestinul, iar acest lucru îi oferă lui C. diff posibilitatea de a prolifera. Bacteriile care se înmulțesc rapid secretă toxine care pot duce la diaree, dureri abdominale, febră și colită (inflamație a colonului) și, în unele cazuri, insuficiență de organ și moarte. Infecțiile cu C. diff sunt asociate cu aproximativ 15.000-30.000 de decese pe an în SUA, potrivit FDA.

Cei care se recuperează după infecția cu C. diff au aproximativ 1 din 6 șanse de a dezvolta din nou infecția în două până la opt săptămâni de la recuperare, conform Centrului pentru Controlul și Prevenirea Bolilor (CDC). Riscul acestor infecții recurente crește de fiecare dată când o persoană se infectează cu C. diff, în parte pentru că antibioticele folosite pentru a le trata perturbă și mai mult microbiomul intestinal, comunitatea de microorganisme din tractul digestiv inferior.

Așa-numitele produse cu microbiotă fecală, fabricate din bacterii intestinale umane sănătoase, oferă o nouă modalitate de a preveni recurența C. diff prin refacerea microbiomului intestinal. Și acum, cu Vowst, există o versiune a tratamentului care poate fi administrată pe cale orală, în loc să fie administrată ca tratament lichid în rectul unui pacient.

„Disponibilitatea unui produs de microbiotă fecală care poate fi administrat pe cale orală este un pas înainte semnificativ în îngrijirea pacienților și în creșterea accesibilității pentru persoanele care au experimentat această boală care poate pune viața în pericol”, a declarat dr. Peter Marks, directorul Centrului de Evaluare și Cercetare a Produselor Biologice al FDA.

Ce eficiență are noul tratament aprobat?

Regimul de tratament Vowst presupune administrarea a patru capsule o dată pe zi timp de trei zile la rând; pacienții încep să ia medicamentul la două-patru zile după terminarea unui curs de antibiotice pentru C. diff. Fecalele donate utilizate pentru fabricarea pastilelor sunt verificate cu atenție pentru agenți patogeni transmisibili înainte de a fi utilizate în producție, dar administrarea Vowst încă prezintă un anumit risc de expunere la agenți patogeni, precum și la alergeni alimentari, a avertizat FDA.

În studiile clinice, cele mai frecvente efecte secundare ale Vowst au fost balonarea abdominală, oboseala, constipația, frisoanele și diareea; aceste reacții adverse au apărut cu o frecvență mai mare la pacienții tratați decât la cei care au primit placebo.

Într-o comparație dintre aproximativ 90 de persoane care au primit pastilele și 90 care nu au primit pastilele, cei din grupul tratat au avut o rată de 12,4% a infecției recurente cu C. diff în decurs de opt săptămâni de la recuperarea de la o criză inițială a infecției, în timp ce cei netratați au avut o rată de recurență de 39,8%.

Test de cultură generală. De ce suntem mai înalți dimineața?

Un semnal nemaiîntâlnit până acum a fost detectat în creierul uman