Home » Știință » NASA va testa transmisia video prin laser de la Lună spre Pământ

NASA va testa transmisia video prin laser de la Lună spre Pământ

Publicat: 11.05.2023

NASA va testa transmisia video prin laser pentru a face progrese modul în care se realizează comunicarea între navele spațiale.

În trecut, agenția spațială americană s-a bazat pe semnalele radio transmise prin rețeaua sa Deep Space pentru a transmite orice fel de date științifice de la sondele spațiale îndepărtate înapoi pe Pământ. Cu toate acestea, laserele au capacitatea de a crește considerabil cantitatea de date pe care navele spațiale sunt capabile să o trimită, iar NASA este gata să trimită această tehnologie în jurul Lunii.

NASA va include transmisia video prin laser sub forma terminalului Orion Artemis 2 Optical Communications System (O2O) pe Artemis 2, următoarea misiune cu echipaj în jurul Lunii.

NASA pregătește transmisia video prin laser de la Lună

„La bordul capsulei Orion, sistemul O2O va trimite înapoi imagini și videoclipuri de înaltă rezoluție din regiunea selenară”, se arată într-un videoclip NASA publicat în aprilie. Dacă totul decurge conform planului, sistemul ar trebui să le permită spectatorilor de pe Pământ să vadă Luna în timp real așa cum nu au mai văzut-o.

Imaginați-vă că aveți internet dial-up timp de ani de zile, apoi faceți upgrade la viteze de fibră optică gigabit. Asta este în esență ceea ce NASA speră să realizeze pentru viitoarea sa navă spațială.

Cum s-a pregătit agenția spațială americană?

Pentru a pune bazele viitoarelor comunicații cu laser, NASA a lansat mai mulți sateliți demonstrativi în ultimii ani. Demonstrația de releu de comunicare cu laser (LCRD) lansată în decembrie 2021 a fost primul releu laser al agenției. Acesta a fost urmat de TeraByte InfraRed Delivery (TBIRD) CubeSat lansat anul trecut, care a atins rate de transmisie de date de 200 de gigabiți pe secundă, relatează Space.com.

Acum, NASA pregătește terminalul de modem și amplificator pentru utilizator LCRD Low-Earth-Orbit (LEO) integrat (ILLUMA-T), care este de așteptat să fie lansat către Stația Spațială Internațională (ISS) în cursul acestui an. ILLUMA-T se va atașa la instalația expusă pe Modulul de Experimente Japonez.

Odată operațional, ILLUMA-T va transmite datele înapoi pe Pământ prin LCRD în primul sistem de comunicații cu releu laser end-to-end al NASA, punând bazele sistemului O2O care va fi la bordul Orion în timpul misiunii Artemis 2.

Acesta este „abia începutul”

Totuși, așa cum notează NASA în videoclipul său, aceste experimente sunt „abia începutul modului în care comunicațiile cu laser deschid calea pentru avansarea descoperirilor noastre științifice”.

Succesul misiunii Artemis 1 anul trecut a pus Artemis 2 pe o traiectorie iminentă de lansare, care va duce primii astronauți pe Lună după 1972. Imaginile de la camerele montate pe Orion au captivat lumea în timpul primei misiuni a navei spațiale pe orbita selenară și înapoi.

Cu un echipaj la bordul Artemis 2, NASA se așteaptă să transmită nu doar imagini de înaltă rezoluție, ci și videoclipuri. Dacă totul decurge conform planului cu aceste experimente de comunicații laser, ne putem aștepta să vedem o mulțime de actualizări live sau aproape live ale echipajului, cu fundalul superb al suprafeței selenare vizibil în ferestrele lui Orion.

Un instrument al misiunilor Artemis va dezvălui craterele de pe partea întunecată a Lunii