Home » Știință » NASA a reușit să extragă oxigen din praful selenar simulat

NASA a reușit să extragă oxigen din praful selenar simulat

Foto: NASA/GSFC/Arizona State University
Publicat: 07.05.2023

Pentru prima dată, cercetătorii de la Centrul Spațial Johnson al NASA au reușit să extragă oxigen din praful selenar simulat.

Potrivit agenției spațiale, este prima dată când a fost extras oxigen din praful selenar simulat într-un mediu de vid precum cel al Lunii.

Aceasta este o demonstrație interesantă atât din punct de vedere științific, cât și economic. De ce? Deoarece le-ar putea oferi viitorilor astronauți capacitatea de a recolta resurse in situ odată ce aselenizează și le-ar putea transforma în oxigen respirabil și chiar în combustibil pentru rachete pentru drumul spre casă.

Cum a reușit NASA să obțină oxigen din praful selenar simulat?

Într-un test, echipa a recreat condiții similare cu cele găsite pe Lună în interiorul unei camere de 5 metri numită Dirty Thermal Vacuum Chamber.

Prin încălzirea unei probe de sol simulate folosind un laser de mare putere în interiorul unui reactor carbotermic, echipa a extras cu succes oxigenul din sol.

Reacții similare de reducere carbotermală au fost deja folosite de zeci de ani pentru a produce panouri solare și oțel, notează NASA.

„Această tehnologie are potențialul de a produce de mai multe ori propria greutate în oxigen pe an pe suprafața Lunii, ceea ce va permite o prezență umană susținută și o economie selenară”, a declarat Aaron Paz, inginer principal al NASA și manager al proiectului Carbothermal Reduction Demonstration (CaRD) la Centrul Spațial Johnson.

Când vor ajunge oamenii din nou pe Lună?

Oamenii de știință spun că au dezvoltat un prototip complet funcțional care este gata să fie supus testului suprem în spațiu.

„Echipa noastră a dovedit că reactorul CaRD va supraviețui pe suprafața selenară și va extrage cu succes oxigenul. Acesta este un pas mare pentru dezvoltarea arhitecturii pentru a construi baze umane durabile pe alte planete”, a declarat Anastasia Ford, ingineră NASA și directoare de testare a reactorului CaRD.

Dar nu va fi ușor. Odată ajuns pe Lună, reactorul va trebui să poată menține niveluri ridicate de presiune, permițându-i în același timp solului să intre și să iasă din zona de reacție, notează Futurism.

Aducerea de echipamente grele pe Lună este, de asemenea, o provocare semnificativă. Cel mai devreme, agenția speră să ducă astronauți pe suprafața Lunii în timpul viitoarei misiuni Artemis 3 înainte de sfârșitul deceniului.

Imagini dramatice arată o tornadă uriașă pe suprafața Soarelui