Home » Știință » Planetele „haotice” ar putea fi un posibil semn al extratereștrilor

Planetele „haotice” ar putea fi un posibil semn al extratereștrilor

Publicat: 26.05.2023

Planetele care se mișcă haotic în jurul stelei lor și par să „ricoșeze” ar putea rezista în configurații stabile, dar nu este clar dacă ar putea apărea în mod natural.

Planetele care orbitează la distanțe foarte asemănătoare față de stelele lor ar putea „concura” pentru poziție dominantă, rămânând în continuare într-o configurație stabilă timp de miliarde de ani, suficient de mult pentru a fi observate de astronomi. Asemenea sisteme stelare ar putea fi atât de improbabile încât ar putea fi create doar îb mod artificial, de către civilizații extraterestre avansate.

Cele mai multe planete au propriile orbite, dar mecanica orbitală permite ca unele lumi să fie suficient de aproape unele de altele pentru a împărtăși efectiv o orbită, forțându-le într-un dans vertiginos în care ele își schimbă locurile în funcție de distanța față de steaua lor. Pe lângă această schimbare orbitală, planetele care se mișcă haotic s-ar apropia în mod repetat una de alta și apoi s-ar retrage puțin.

O persoană de pe suprafața unei astfel de planete ar vedea-o pe cealaltă părând să se apropie și apoi să inverseze direcția, aparent conturând o potcoavă pe cer, descrie New Scientist.

Pot planetele „haotice” să apară în mod natural?

Este cunoscut doar un singur astfel de aranjament de orbită în Sistemul Solar, între două dintre lunile lui Saturn, Ianus și Epimeteu, dar nu se știe dacă planetele pot exista în această configurație. Pentru a afla mai multe, Sean Raymond, de la Universitatea Bordeaux (Franța) și colegii săi au simulat diferite planete de dimensiunea Pământului care împart o orbită și au evaluat stabilitatea acestora.

„Nu știm sisteme planetare care să aibă aceste arhitecturi orbitale aparent nebunești, dar este interesant să vedem ce este posibil. Ideea este că dacă ceva este posibil, merită căutat și poate îl putem găsi”, spune Raymond.

Raymond și echipa sa au efectuat simulări ale unui număr diferit de planete care încep pe aceeași orbită, la distanță egală în jurul stelei lor. Multe dintre aceste sisteme planetare vor rămâne la distanță egală, dar unele dintre ele vor cădea în configurații stabile de potcoavă timp de miliarde de ani, cel mai complex sistem compus din 24 de planete, toate concurând pentru aceeași poziție.

Sunt aceste sisteme planetare create de extratereștri?

Deși este posibil ca sisteme cu două sau trei planete să se fi format astfel în mod natural, găsirea unuia cu mai multe planete este atât de improbabilă încât ar putea fi dovada unui sistem conceput de extratereștri, spune Raymond. „Fie este un rezultat foarte rar al formării planetelor, fie o anumită civilizație a aranjat planetele în acel loc intenționat”, spune el.

Faptul că aceste sisteme stabile există în simulări este un indicator util că ar putea apărea în mod real, spune David Brown, de la Universitatea din Warwick (Marea Britanie). Cu toate acestea, detectarea lor ar putea fi dificilă din cauză că semnalele pe care ne bazăm, cum ar fi schimbarea luminii provenite de la stelele lor, ar putea arăta similar cu alte configurații, spune el.

„Va fi dificil să descoperim că este acest tip de configurație de potcoavă, mai degrabă decât o planetă pe o orbită mai scurtă”, a completat Brown.

Două studii pe acest subiect pot fi găsite în serverul de preprint arXiv.

Studiul nr. 1.