Home » Știință » Cercetătorii au identificat genele care influențează direct ceea ce mâncăm

Cercetătorii au identificat genele care influențează direct ceea ce mâncăm

Publicat: 28.07.2023

În cadrul unuia dintre primele studii la scară largă privind genele legate de alimentație, cercetătorii au descoperit aproape 500 de gene care par să influențeze în mod direct alimentele pe care le consumăm.

Descoperirile reprezintă un pas important în direcția utilizării geneticii unei persoane pentru a dezvolta strategii de nutriție de precizie care să contribuie la îmbunătățirea sănătății sau la prevenirea bolilor.

„Unele dintre genele pe care le-am identificat sunt legate de căile senzoriale – inclusiv cele pentru gust, miros și textură – și pot, de asemenea, să crească răspunsul de recompensă în creier”, a declarat Joanne Cole, liderul echipei de cercetare, profesor asistent în cadrul Departamentului de Informatică Biomedicală de la Școala de Medicină a Universității din Colorado.

„Deoarece unele dintre aceste gene ar putea avea căi clare spre a influența preferința cuiva pentru un aliment, acestea ar putea fi folosite pentru a crea profiluri genetice senzoriale pentru a ajusta cu precizie recomandările dietetice ale unei persoane pe baza alimentelor pe care le preferă să le mănânce.”

500 de gene par să ne influențeze în mod direct preferințele alimentare

Pentru studiu, cercetătorii au folosit UK Biobank, o bază de date de la 500.000 de persoane, pentru a realiza un studiu de asociere la nivel de fenomene care a identificat genele mai puternic asociate cu dieta decât cu orice factor de sănătate sau stil de viață. Studiile PheWAS sunt utilizate pentru a găsi asocieri între variantele genetice de interes și un spectru de trăsături și comportamente umane, inclusiv consumul alimentar.

„Alimentele pe care alegem să le consumăm sunt influențate în mare măsură de factori de mediu, cum ar fi cultura noastră, statutul socio-economic și accesibilitatea alimentelor”, a declarat Cole.

„Deoarece genetica joacă un rol mult mai mic în influențarea aportului alimentar decât toți factorii de mediu, trebuie să studiem sute de mii de indivizi pentru a detecta influențele genetice pe lângă factorii de mediu. Datele necesare pentru a face acest lucru nu au fost disponibile până de curând.”

O provocare în identificarea genelor legate de alimentație

O provocare în identificarea genelor legate de alimentație este faptul că ceea ce mănâncă oamenii se corelează cu mulți alți factori, inclusiv factori de sănătate, cum ar fi colesterolul ridicat sau greutatea corporală și chiar statutul socio-economic. În noua lucrare, cercetătorii au aplicat metode computaționale pentru a evidenția efectele directe ale variantelor genetice care au impact asupra dietei și pentru a le separa de efectele indirecte, cum ar fi cele în care o genă are impact asupra diabetului.

Acest proiect de studiu a fost posibil deoarece UK Biobank conține nu numai informații genetice detaliate, ci și date detaliate privind sănătatea și datele socio-economice. Acest lucru le-a permis cercetătorilor să testeze variantele genetice individuale pentru asocierile cu mii de trăsături și apoi să elimine variantele genetice indirecte care erau mai puternic asociate cu alți factori, cum ar fi diabetul, scrie EurekAlert.

Analiza a scos la iveală aproximativ 300 de gene asociate direct cu un consum de alimente specifice și aproape 200 de gene legate de modelele alimentare care grupează diverse alimente – de exemplu, consumul global de pește sau de fructe.

Top 3 alimente consumate în fiecare zi de 80% dintre români

O alimentație bogată în grăsimi și zaharuri scade calitatea somnului

Este mâncarea cu adevărat expirată? Etichetele alimentelor înseamnă cu totul altceva

Este sau nu nocivă folia de aluminiu pentru alimente?