Home » Știință » Astronomii au descoperit o nouă exoplanetă gigantică, de mărimea lui Saturn

Astronomii au descoperit o nouă exoplanetă gigantică, de mărimea lui Saturn

Foto: Shutterstock
Publicat: 11.08.2023

Cu ajutorul satelitului TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) al NASA, o echipă internațională de astronomi a descoperit o nouă exoplanetă gigantică care tranzitează o stea pitică M din apropiere.

Lumea extraterestră nou descoperită, desemnată TOI-4860 b, este comparabilă ca mărime și masă cu Saturn.

Descoperirea este raportată într-o lucrare publicată pe serverul arXiv.

TESS efectuează o cercetare a aproximativ 200.000 dintre cele mai strălucitoare stele din apropierea Soarelui cu scopul de a căuta exoplanete în tranzit.

Până în prezent, a identificat peste 6.700 de exoplanete candidate (TESS Objects of Interest, sau TOI), dintre care 373 au fost confirmate până în prezent.

Cum a fost numită noua lume extraterestră?

Acum, un grup de astronomi condus de Jose Manuel Almenara, de la Universitatea Grenoble Alpes din Franța, raportează confirmarea unui alt TOI monitorizat de TESS.

Aceștia au identificat un semnal de tranzit în curba de lumină a unei stele pitice M cunoscută sub numele de TOI-4860. Natura planetară a acestui semnal a fost confirmată de observațiile fotometrice de urmărire de la sol.

„Raportăm validarea și măsurarea masei stelei TOI-4860 b. Fotometria de la sol confirmă faptul că tranzitele din jurul TOI-4860, identificate inițial prin fotometria TESS, sunt produse de o planetă gigantică”, au scris cercetătorii în lucrare.

TOI-4860 b are o rază de aproape 0,77 raze Jupiter, iar masa sa este estimată la 0,27 mase Jupiter, astfel că ajunge la o densitate medie de 0,75 g/cm3. Planeta orbitează în jurul stelei-gazdă la fiecare 1,52 zile, la o distanță de aproximativ 0,018 UA.

Un semnal de tranzit

Având în vedere că TOI-4860 b se află foarte aproape de steaua gazdă, astronomii presupun că sistemul este supus unor puternice interacțiuni mareice. Aceste interacțiuni distorsionează planeta și duc la dezintegrarea orbitei, scrie Phys.org.

Steaua mamă TOI-4860 are un tip spectral M3.5 și are aproximativ o treime din dimensiunea și masa Soarelui. Steaua se află la o distanță de aproximativ 262 de ani-lumină.

Cercetătorii au descoperit, de asemenea, un semnal suplimentar în datele privind viteza radială, sugerând prezența unei alte planete în sistemul TOI-4860. Acest candidat planetar are o perioadă orbitală de aproximativ 427 de zile, iar masa sa este estimată la cel puțin 1,66 mase Jupiter.

„Acest lucru ridică posibilitatea ca TOI-4860 b să fi ajuns pe orbita sa cu periapsidă mică prin împrăștierea planetă-planetă sau prin rezonanța Kozai cu planeta exterioară, iar apoi a fost circularizată de maree”, au concluzionat autorii lucrării.

Astronomii au găsit o exoplanetă care și-ar fi înghițit „unul dintre vecini”