Home » Știință » Telescopul Spațial James Webb a confirmat prima sa exoplanetă

Telescopul Spațial James Webb a confirmat prima sa exoplanetă

Credit: NASA, ESA, CSA, L. Hustak (STScI)
Publicat: 14.01.2023

Cercetătorii au confirmat pentru prima dată prezența unei exoplanete, o planetă care orbitează în jurul unei alte stele, cu ajutorul Telescopului Spațial James Webb. Clasificată în mod oficial ca fiind LHS 475 b, planeta are aproape exact aceleași dimensiuni ca și planeta noastră, având un diametru de 99% din cel al Pământului.

Echipa de cercetare este condusă de Kevin Stevenson și Jacob Lustig-Yaeger, ambii de la Laboratorul de Fizică Aplicată al Universității Johns Hopkins din Laurel, Maryland. Echipa a ales să observe această țintă cu ajutorul lui Webb după ce a analizat cu atenție datele furnizate de satelitul de cercetare a exoplanetelor în tranzit (TESS) al NASA, care au sugerat existența planetei.

Spectrograful în infraroșu apropiat (NIRSpec) al lui Webb a surprins planeta cu ușurință și claritate, cu doar două observații de tranzit.

„Nu există niciun dubiu că planeta se află acolo. Datele imaculate ale lui Webb o validează”, a declarat Lustig-Yaeger.

„Aceste prime rezultate observaționale ale unei planete stâncoase de mărimea Pământului deschid ușa către multe posibilități viitoare de studiere a atmosferelor planetelor stâncoase cu ajutorul lui Webb”, a declarat Mark Clampin, directorul Diviziei de Astrofizică de la sediul central al NASA din Washington.

Planeta are aproape exact aceleași dimensiuni ca și Pământul

„Webb ne aduce din ce în ce mai aproape de o nouă înțelegere a lumilor asemănătoare Pământului din afara Sistemului Solar, iar misiunea este abia la început.”

Dintre toate telescoapele în funcțiune, doar Telescopul Webb este capabil să caracterizeze atmosferele exoplanetelor de dimensiunea Pământului. Echipa a încercat să evalueze ce se află în atmosfera planetei, analizând spectrul de transmisie al acesteia. Deși datele arată că este vorba de o planetă terestră de mărimea Pământului, ei nu știu încă dacă aceasta are o atmosferă.

Echipa notează, de asemenea, că, deși este posibil ca planeta să nu aibă atmosferă, există unele compoziții atmosferice care nu au fost excluse, cum ar fi o atmosferă de dioxid de carbon pur.

De asemenea, Webb a dezvăluit că planeta este cu câteva sute de grade mai caldă decât Pământul, astfel că, dacă se vor detecta nori, cercetătorii ar putea ajunge la concluzia că planeta seamănă mai mult cu Venus, care are o atmosferă de dioxid de carbon și este învăluită perpetuu în nori groși, scrie Phys.org.

Planeta completează o orbită în doar două zile

Cercetătorii au confirmat, de asemenea, că planeta completează o orbită în doar două zile, informație care a fost dezvăluită aproape instantaneu de curba de lumină precisă a lui Webb. Deși LHS 475 b este mai aproape de steaua sa decât orice altă planetă din Sistemul Solar, steaua sa pitică roșie are o temperatură mai mică de jumătate din cea a Soarelui, astfel încât cercetătorii estimează că ar putea totuși să susțină o atmosferă.

Descoperirile cercetătorilor au deschis posibilitatea de a localiza planete de mărimea Pământului care orbitează în jurul unor stele pitice roșii mai mici.

„Această confirmare a planetei stâncoase evidențiază precizia instrumentelor misiunii”, a declarat Stevenson.

LHS 475 b se află relativ aproape, la doar 41 de ani-lumină distanță, în constelația Octantul.

Test de cultură generală. Care este cea mai veche planetă din Sistemul Solar?

Care va fi soarta Pământului? O planetă care se va ciocni cu steaua sa ne-ar putea oferi câteva indicii