Home » Știință » A fost descoperită o exoplanetă „foarte surprinzătoare”, cu o densitate mai mare decât oțelul

Publicat: 05.09.2023

O exoplanetă recent descoperită este atât de ciudată încât astronomii cred că ar fi suferit o coliziune uriașă cândva în trecutul său.

TOI-1853b este o exoplanetă un pic mai mică decât Neptun, dar de aproape două ori mai densă decât Pământul, fapt ce sugerează o compoziție crescută de rocă. Așa ceva este greu de explicat prin teoriile de formare și evoluție planetară curente.

În schimb, o echipă coordonată de fizicianul Luca Naponiello de la Universitatea din Roma Tor Vergata, Italia și Universitatea din Bristol, Regatul Unit crede că exoplaneta a fost cândva miezul unei lumi mult mai mari și mai gazoase ce și-a pierdut atmosfera printr-un eveniment extrem de violent.

„Această planetă este foarte surprinzătoare!”

„Această planetă este foarte surprinzătoare! În mod normal ne așteptăm ca planetele formate cu atât de multă rocă să devină giganți gazoși precum Jupiter, cu densități similare apei”, a explicat fizicianul Jingyao Dou de la Universitatea din Bristol.

„TOI-1853b este de mărimea lui Neptun dar are o densitate mai mare decât oțelul. Cercetările noastre arată că asta se poate întâmpla dacă planeta a trecut prin coliziuni energetice planetă-planetă în timpul formării. Aceste coliziuni au expulzat o parte din atmosferă și apă, lăsând în urmă o planetă bogată în rocă și de mare densitate”, a continuat Jingyao Dou.

TOI-1853b este o raritate printre exoplanete

TOI-1853b este o raritate printre exoplanete, din categoria „deșertului neptunian”, adică o lume de mărimea lui Neptun aflată pe orbită apropiată de steaua sa gazdă, potrivit ScienceAlert.

Doar câteva astfel de lumi au fost descoperite, dintre cele peste 5.500 de exoplanete confirmate până acum. TOI-1853b are o rază de 3,46 de ori mai mare decât cea a Terrei. Prin comparație, Neptun are o rază de 3,88. Însă, aici se termină asemănările. Exoplaneta orbitează steaua sa gazdă, o pitică portocalie de aproape 80% din mărimea Soarelui nostru, o dată la fiecare 1,24 zile. Masa exoplanetei este, de asemenea, uimitoare. TOI-1853b are o masă de 73,2 de ori mai mare decât cea a Pământului, în timp ce Neptun are o masă de 17,15.

TOI-1853b are o densitate de 9,7 grame per centimetru cub

Având în vedere mărimea și masa, TOI-1853b are o densitate de 9,7 grame per centimetru cub. Prin comparație, Neptun are o densitate medie de 1,64 grame, iar Pământul de 5,15 grame. Fierul are o densitate de 7,87 grame per centimetru cub, iar densitatea oțelului este cam la fel.

Densitatea lui Neptun este atât de scăzută pentru că are o atmosferă groasă și extinsă. Densitatea exoplanetei TOI-1853b sugerează că are o compoziție cu materiale mai dense și mai deloc atmosferă.

Un impact de mare viteză între două exoplanete masive

Naponiello și echipa sa au încercat să afle prin simulări cum ar putea apărea o astfel de planetă în galaxie. Cea mai probabilă explicație este un impact de mare viteză între două exoplanete masive aflate încă în formare.

Interesant este că o altă exoplanetă similară a fost găsită recent de către un alt grup de cercetători. Exoplaneta TOI-332b are 3,2 raze pământene, 57,2 mase pământene, și este aflată pe o orbită de 18,72 ore în jurul unei pitice portocalii. De asemenea, TOI-332b are o densitate de 9,6 per centimetru cub.

Cercetările au fost publicate în jurnalul Nature.

Astronomii au descoperit o nouă exoplanetă gigantică, de mărimea lui Saturn