Home » Știință » „Spițele” lui Saturn au revenit, iar Telescopul Hubble a reușit să le fotografieze

Foto: NASA/ESA/STScI/Amy Simon (NASA-GSFC)
Publicat: 28.12.2023

O fotografie cu Saturn făcută cu Telescopul Spațial Hubble al NASA pe 22 octombrie 2023, atunci când planeta cu inele se afla la aproximativ 1,369 de miliarde de kilometri distanță de Pământ, a dezvăluit un fenomen cunoscut drept „spițele” lui Saturn.

„Spițele” lui Saturn sunt caracteristici trecătoare ce se rotesc alături de inelele planetei. Aspectul lor fantomatic persistă doar timp de două sau trei rotații în jurul lui Saturn. În perioadele active, spițe proaspăt formate se adaugă continuu la model.

În 1981, sonda Voyager 2 a NASA a fotografiat pentru prima dată „spițele” inelelor. Sonda Cassini a NASA a văzut, de asemenea, aceste spițe în timpul misiunii sale de 13 ani, care s-a încheiat în 2017.

Ce sunt „spițele” lui Saturn?

Hubble continuă să observe planeta Saturn, pe măsură ce spițele apar și dispar. Acest ciclu a fost capturat de programul Hubble’s Outer Planets Atmospheres Legacy (OPAL), care a început acum aproape un deceniu și monitorizează anual schimbările meteorologice de pe toate cele patru planete gigante gazoase exterioare.

Imaginile clare de la Hubble arată că frecvența aparițiilor spițelor este influențată sezonier, apărând pentru prima dată în datele OPAL în 2021, dar numai pe partea de dimineață (stânga) a inelelor. Monitorizarea pe termen lung arată că atât numărul, cât și contrastul spițelor variază odată cu anotimpurile lui Saturn. Saturn este înclinat pe axa sa ca Pământul și are anotimpuri care durează aproximativ șapte ani.

„Ne îndreptăm spre echinocțiul lui Saturn, atunci când ar fi de așteptat o activitate maximă a spițelor, cu o frecvență mai mare și spițe mai întunecate pentru următorii ani”, a spus Amy Simon, coordonatoarea programului OPAL de la Centrul de Zbor Spațial Goddard al NASA din Greenbelt, Maryland.

Nicio teorie de până acum nu poate prezice perfect formarea spițelor

Anul acesta, aceste structuri efemere apar simultan pe ambele părți ale planetei pe măsură ce se învârt în jurul lumii gigantice. Deși par mici în comparație cu Saturn, lungimea și lățimea lor pot depăși diametrul Pământului, subliniază EurekAlert.

„Teoria principală este că spițele sunt legate de puternicul câmp magnetic al lui Saturn, o anumită interacțiune solară cu acest câmp producând aceste spițe”, a spus Simon. Atunci când Saturn este aproape de echinocțiu, planeta și inelele sale sunt mai puțin înclinate în opoziție cu Soarele. În această configurație, vântul solar poate lovi mai puternic imensul câmp magnetic al lui Saturn, intensificând formarea spițelor.

Cercetătorii planetelor cred că forțele electrostatice generate din această interacțiune ridică praful sau gheața deasupra inelelor pentru a forma aceste spițe, deși după câteva decenii nicio teorie nu prezice perfect formarea lor. Observațiile continue de la Telescopul Hubble pot ajuta în cele din urmă la rezolvarea misterului.

Astronomii au găsit „sistemul solar perfect”. Ar putea exista viață aici?

„Un moment special”. Astronomii au descoperit primul disc de acreție extragalactic

O priveliște spectaculoasă cu orizontul planetei Marte, surprinsă de o sondă NASA

Test de cultură generală. A fost aselenizarea trucată de NASA?