Home » Știință » Ar putea fi oxigenul „cheia cosmică” pentru tehnologia extraterestră?

Ar putea fi oxigenul „cheia cosmică” pentru tehnologia extraterestră?

Foto: University of Rochester/Michael Osadciw/Eurek Alert
Publicat: 07.01.2024

În căutarea de a înțelege potențialul vieții dincolo de Pământ, cercetătorii își extind munca pentru a cuprinde nu doar indicatori biologici, ci și tehnologici. În timp ce astrobiologii au recunoscut de mult importanța oxigenului pentru viață așa cum o cunoaștem, acesta ar putea reprezenta și cheia tehnologiei extraterestre avansate la nivel planetar.

Într-un nou studiu publicat în revista Nature Astronomy, Adam Frank, Profesor de Fizică și Astronomie la Universitatea Rochester (SUA) și autorul cărții „The Little Book of Aliens”, împreună cu Amedeo Balbi, profesor asociat de astronomie și astrofizică la Universitatea Roma Tor Vergata (Italia), evidențiază legăturile dintre oxigenul atmosferic și potențialul dezvoltării tehnologiei avansate pe planete îndepărtate.

„Suntem pregătiți să găsim semne ale vieții pe lumi extraterestre. Dar cum pot condițiile de pe o planetă să ne spună ceva despre posibilitățile existenței vieții inteligente și producătoare de tehnologie?”, se întreabă Frank.

De ce este oxigenul cheia tehnologiei extraterestre?

„În lucrarea noastră, explorăm dacă o anumită compoziție atmosferică ar putea fi cheia tehnologiei extraterestre avansate. Am constatat că cerințele atmosferice pot fi destul de stricte”, adaugă Balbi.

Frank și Balbi sugerează că, în afara necesității de respirație și metabolism în organisme multicelulare, oxigenul este crucial pentru dezvoltarea focului, iar focul este un semn distinctiv al unei civilizații tehnologice. Ei explorează conceptul de „tehnosfere”, domenii extinse de tehnologie avansată care emit semne distinctive, numite „tehnosemnături”, ale inteligenței extraterestre.

Pe Pământ, dezvoltarea tehnologiei a cerut acces facil la combustia în aer liber, procesul de la baza focului, în care ceva este ars prin combinarea unui combustibil și a unui oxidant, de obicei oxigen. Fie că este vorba de gătit, forjarea metalelor pentru structuri, fabricarea materialelor pentru case sau obținerea de energie prin arderea combustibililor, combustia a fost forța motrice din spatele societăților industriale, subliniază EurekAlert.

Importanța oxigenului în tehnologie

Întorcându-se în istoria Pământului, cercetătorii au descoperit că utilizarea controlată a focului și progresele metalurgice ulterioare au fost posibile doar atunci când nivelul de oxigen din atmosferă a atins sau depășit 18 procente. Acest lucru înseamnă că doar planetele cu concentrații semnificative de oxigen vor putea dezvolta tehnosfere avansate și, prin urmare, vor lăsa semne detectabile de tehnosemnături.

Nivelurile de oxigen necesare pentru a susține biologic viața complexă și inteligența nu sunt la fel de ridicate ca cele necesare pentru tehnologie, astfel că, în timp ce o specie ar putea să apară într-o lume fără oxigen, aceasta nu va putea deveni o specie tehnologică, conform cercetătorilor.

„Poți obține biologie, poți obține chiar și creaturi inteligente, într-o lume fără oxigen, dar fără o sursă imediată de foc, nu vei dezvolta niciodată tehnologie superioară, deoarece tehnologia superioară necesită combustibil și topire”, spune Frank.

Noile cercetări ar trebui să țină cont de cheia tehnologiei extraterestre

Așa a apărut termenul de „blocaj de oxigen”, un termen inventat de cercetători pentru a descrie pragul critic care separă lumile capabile să susțină civilizații tehnologice de cele care nu reușesc. Adică nivelurile de oxigen reprezintă un blocaj care împiedică apariția tehnologiei avansate.

„Cantitatea mare de oxigen din atmosferă este ca un blocaj pe care trebuie să îl depășești pentru a avea o specie tehnologică. Toate celelalte lucruri ar putea funcționa, dar dacă nu ai oxigen în atmosferă, nu vei avea o specie tehnologică”, afirmă Frank.

Cercetarea, care abordează o latură anterior neexplorată în căutarea cosmică a vieții inteligente, subliniază necesitatea de a prioritiza planetele cu niveluri ridicate de oxigen atunci când căutăm semnături tehnologice extraterestre.

„Țintirea planetelor cu niveluri ridicate de oxigen ar trebui să fie o prioritate, deoarece prezența sau absența nivelurilor ridicate de oxigen în atmosfera exoplanetelor ar putea reprezenta un indiciu major în găsirea posibilelor tehnosemnături”, spune Frank.

„Consecințele descoperirii vieții inteligente și tehnologice pe o altă planetă ar fi uriașe. Prin urmare, trebuie să fim extrem de precauți în interpretarea posibilelor detecții. Studiul nostru sugerează că ar trebui să fim sceptici în privința posibilelor tehnosemnături de pe o planetă cu oxigen atmosferic insuficient”, adaugă Balbi.

Acest studiu a fost finanțat în parte printr-o subvenție de la NASA.

NASA vrea „să atingă Soarele” în anul 2024! „Este echivalentul aselenizării din 1969”