Home » Știință » Test de cultură generală. Cât înseamnă un an-lumină?

Test de cultură generală. Cât înseamnă un an-lumină?

Foto: ESA/Hubble/NASA/RELICS/D. Coe et al.
Publicat: 05.02.2024

Pentru majoritatea obiectelor spațiale, folosim ani-lumină pentru a descrie distanța dintre ele. Cât înseamnă un an-lumină?

Cât înseamnă un an-lumină? Un an-lumină reprezintă distanța pe care lumina o parcurge într-un an terestru. Un an-lumină este aproximativ echivalent cu 9 trilioane de km. Mai exact, un 6 urmat de 12 zerouri.

Atunci când folosim telescoape puternice pentru a observa obiecte îndepărtate în spațiu, de fapt privim în trecut. Cum este posibil acest lucru?

Lumina călătorește cu 300.000 de kilometri pe secundă

Lumina călătorește cu o viteză de 300.000 de kilometri pe secundă. Acest lucru pare foarte rapid, dar obiectele spațiale sunt atât de îndepărtate încât este nevoie de mult timp pentru ca lumina lor să ajungă la noi. Cu cât un obiect este mai îndepărtat, cu atât îl vedem mai departe în trecut.

Soarele nostru este cea mai apropiată stea de noi. Soarele se află la aproximativ 150 de milioane de kilometri distanță. Prin urmare, lumina Soarelui ajunge la noi în aproximativ 8,3 minute. Acest lucru înseamnă că vedem mereu Soarele așa cum era acum aproximativ 8,3 minute, explică NASA.

Cât înseamnă un an-lumină?

Următoarea stea ca distanță de noi este la aproximativ 4,3 ani-lumină. Așadar, când vedem această stea astăzi, de fapt o vedem așa cum era acum 4,3 ani. Toate celelalte stele pe care le vedem cu ochiul liber sunt mai îndepărtate, unele chiar la mii de ani-lumină distanță.

Stelele se găsesc în grupuri mari numite galaxii. O galaxie poate avea milioane sau miliarde de stele. Cea mai apropiată de noi galaxie mare, Andromeda, este la 2,5 milioane de ani-lumină distanță. Prin urmare, vedem Andromeda așa cum era acum 2,5 milioane de ani în trecut. Universul este plin de miliarde de galaxii, toate mai îndepărtate decât aceasta. Unele dintre aceste galaxii sunt foarte, foarte îndepărtate.

În 2016, Telescopul Spațial Hubble al NASA a observat cea mai îndepărtată galaxie văzută vreodată, numită GN-z11. Aceasta se găsește la 13,4 miliarde de ani-lumină distanță, așa că astăzi o vedem așa cum era acum 13,4 miliarde de ani. Asta înseamnă la doar 400 de milioane de ani după Big Bang. Este una dintre primele galaxii formate vreodată în Univers.

Studiul primelor galaxii care s-au format după Big Bang, precum aceasta, ne ajută să înțelegem cum era Universul în stadiile sale timpurii.

Test de cultură generală. Câte grade sunt în spațiu?

19 galaxii spiralate, surprinse de Telescopul James Webb în imagini amețitoare

Test de cultură generală. Câte grade sunt pe Lună?

Puterea unei găuri negre ipotetice ar putea crea bomba supremă