Home » Știință » Test de cultură generală. De ce trebuie să închidem electronicele în avion?

Test de cultură generală. De ce trebuie să închidem electronicele în avion?

Publicat: 19.03.2024

Telefoanele mobile, tabletele, unitățile portabile de jocuri video și alte dispozitive electronice sunt omniprezente în secolul al XXI-lea. De ce trebuie să închidem electronicele în avion?

Putem juca jocuri pe ele, comunica cu familia și cu prietenii și naviga pe internet. Ați fi tentați să credeți că acestea ar fi foarte utile pentru a vă petrece timpul într-un zbor cu avionul care durează mai multe ore, unde mișcarea de pe loc este descurajată.

Cu toate acestea, cei care au zburat în ultimul deceniu sunt familiarizați cu avertismentul prealabil la decolare de a opri toate dispozitivele electronice sau de a le pune în „modul avion” (sau „modul de zbor”) pe tot parcursul zborului.

De ce trebuie să închidem electronicele în avion?

De ce trebuie să închidem electronicele în avion? Suntem avertizați că serviciul celular trebuie oprit deoarece transmisiile dispozitivelor interferează cu echipamentele de navigație ale aeronavei. Dar se întâmplă cu adevărat acest lucru? Pot dispozitivele electronice să pună în pericol zborul?

Răspunsul scurt la această întrebare este: probabil nu; dar ar trebui să știți cum afectează dispozitivele electronice instrumentele avionului, precum și pe ceilalți pasageri pe durata zborului.

Primul pas este să știți cum funcționează dispozitivul electronic și cum interacționează acesta cu avionul. În general, pentru a se conecta la o rețea fără fir sau la un turn de telefonie celulară, dispozitivele electronice devin transmițătoare de unde radio cu putere redusă (care adesea nu depășesc 0,25 W în cazul telefoanelor mobile) care se conectează la turnuri celulare și alte receptoare care transportă semnalul în exterior, dar devin și receptoare pentru a primi semnale de intrare. Dacă turnul sau alt receptor este relativ aproape, dispozitivul nu trebuie să folosească multă putere pentru a căuta semnalul turnului și pentru a menține semnalul între turn și dispozitiv.

Cum funcționează „semnalul” telefoanelor mobile?

Când un dispozitiv electronic este în modul activ sau celular, emite un semnal radio, dar când este în modul avion, nu o face. Majoritatea companiilor aeriene observă că există o șansă ca semnalele radio trimise de un dispozitiv electronic să interfereze cu unul sau mai multe dintre sistemele importante ale unei aeronave, cum ar fi senzorii care ajută instrumentele aeronavei să comunice între ele, echipamentele de navigație, echipamentele de evitare a coliziunilor etc.

În practică, totuși, echipamentele electronice sensibile de pe aeronavele moderne sunt bine protejate împotriva undelor radio. Deși interferențele electronice din transmisiile telefoanelor mobile au fost implicate într-un accident în Elveția în 2000 și unul în Noua Zeelandă în 2003, este mult mai probabil ca transmisiile dispozitivelor pe durata zborului să irite pur și simplu echipajul de zbor, potrivit Britannica.

Acest lucru este cauzat de faptul că semnalele se înregistrează pe echipamentul lor (forțând piloții, navigatorii și operatorii de radio să lucreze mai mult pentru a citi corect instrumentele), iar semnalele sunt adesea captate în căști ca un sunet înfundat de bipăit, același tip de sunet care se aude pe difuzoarele stereo de acasă atunci când telefoanele mobile cu mesaje text sau e-mailuri necitite sunt plasate lângă ele.

De ce trebuie să închidem electronicele în avion și de ce aceasta ar putea să nu mai fie o problemă în viitor?

Astfel, „iritarea piloților” este cel mai probabil motivul pentru care companiile aeriene le cer persoanelor să-și țină dispozitivele oprite pe durata zborului. În 2014, Agenția Europeană de Siguranță a Aviației a anunțat că dispozitivele electronice nu reprezintă riscuri pentru siguranță, dar agențiile altor țări, cum ar fi Administrația Federală a Aviației (FAA) din Statele Unite și Administrația Aviației Civile din China, au menținut limitele în vigoare. În China, dispozitivele electronice trebuie să fie oprite pe durata întregului zbor, altfel utilizatorul se confruntă cu posibilitatea unei scurte șederi în închisoare și/sau cu amenzi de câteva mii de dolari.

Cu toate acestea, călătorii aerieni din toate țările ar dori să aibă posibilitatea de a face apeluri telefonice din aer folosind propriile smartphone-uri în loc să folosească serviciul de aerofonie scump pe care îl oferă unele zboruri. Un mod de a face acest lucru fără a deranja echipajul de zbor este să se reducă puterea de transmitere a semnalului telefoanelor mobile instalând turnuri celulare la bord, numite picocelule, pe fiecare aeronavă.

Picocelulele le oferă utilizatorilor de dispozitive electronice un serviciu celular apropiat care menține semnalele de transmisie la minimum. Multe companii aeriene europene folosesc echipamente de la furnizorii de servicii celulare pentru a canaliza apelurile în zbor și a le oferi pasagerilor comunicări wireless. Companiile aeriene americane au fost mai lente în adoptarea tehnologiei picocelulare, iar acestea așteaptă o decizie din partea Comisiei Federale de Comunicații (FCC), care se teme că relaxarea regulilor privind apelurile telefonice va transforma zborurile relativ liniștite în călătorii zgomotoase și obositoare.

Vă recomandăm să citiți și:

Inteligența Artificială nu poate fi controlată, conform unui studiu extins

Omenirea este cu un pas mai aproape de „memoria universală”

Oamenii de știință au descoperit ingredientul secret care poate crește autonomia vehiculelor electrice

Pe câte zile se poate întinde o prognoză meteo?

Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș este blogger începând cu anul 2009, având experiență și în domeniile publicitate și jurnalism. Este pasionat de marketing și de tehnologie, dar cel mai mult îi place să știe lucruri, motiv pentru care a fost atras de Descopera.ro. citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase