Home » Știință » A fost găsită o genă care ajută celulele canceroase să se răspândească în tot corpul

Publicat: 15.06.2024

Celulele canceroase metastatice, care provoacă 90% din decesele cauzate de cancer, trebuie să depășească numeroase obstacole pentru a se răspândi de la o tumoare primară prin fluxul sanguin și a se restabili în diferite țesuturi.

Un nou studiu condus de cercetători de la Mass General Cancer Center a identificat o genă a cărei expresie conferă acestor celule un avantaj de creștere.

Din punct de vedere mecanic, expresia genei permite celulelor canceroase metastatice să provoace modificări în mediul înconjurător, astfel încât să se dezvolte în noi locații din organism. Descoperirile sunt publicate în Nature Cell Biology.

„Rezultatele noastre indică unele căi terapeutice potențial noi pentru a viza în mod specific cancerul metastatic„, a declarat autorul principal Raul Mostoslavsky, care este directorul științific al Krantz Family Center for Cancer Research din cadrul Mass General Cancer Center.

Noi căi terapeutice pentru a viza cancerul metastatic

Mostoslavsky și colegii săi au comparat mai întâi modelele de expresie a genelor în tumorile primare față de cele metastatice la șoareci cu cancer pancreatic sau cancer de sân.

După ce au identificat diverse gene a căror expresie a crescut în celulele tumorale metastatice, cercetătorii au redus la tăcere fiecare genă în parte.

În aceste experimente, reducerea la tăcere a genei Gstt1 nu a avut niciun efect asupra celulelor tumorale primare de la șoareci, dar a privat celulele canceroase metastatice de capacitatea lor de a crește și de a se răspândi, scrie MedicalXpress.

De asemenea, a blocat creșterea celulară în două linii celulare de cancer pancreatic uman derivat metastatic.

Un impact deosebit pentru cancerul pancreatic

Gstt1 codifică o enzimă care este membră a unei superfamilii de proteine implicate, printre alte funcții, în protejarea celulelor de toxine.

Studiile au indicat că enzima Gstt1 determină celulele canceroase metastatice să modifice și să secrete o proteină numită fibronectină, care este importantă pentru a ajuta celulele să se atașeze la matricea extracelulară, o rețea mare de proteine și alte molecule care înconjoară, susțin și dau structură celulelor și țesuturilor din organism.

„Gstt1 modifică matricea care înconjoară celulele metastatice, astfel încât acestea să se poată dezvolta în aceste nișe străine”, a declarat Mostoslavsky.

„Rezultatele noastre ar putea duce la noi strategii pentru tratamentul bolii metastatice. Acest lucru ar avea un impact deosebit pentru cancerul pancreatic, în cazul căruia majoritatea pacienților prezintă metastaze atunci când sunt diagnosticați inițial”, concluzionează cercetătorii.

Cazurile noi de cancer de piele au atins un nivel record în Marea Britanie