Home » Stiinta » Aurel Vlaicu – Icar deasupra Carpatilor

Aurel Vlaicu – Icar deasupra Carpatilor

Autor: Nicu Parlog 07.19.2010
Intr-o zi timida de primavara, Aurel, fiul lui Dumitru Vlaicu si al Anei din comuna Bintinti, de langa Orasite, Judetul Hunedoara, ajunsese la Munchen, urmand sa se inscrie la prestigioasa Universitate Politehnica. A fost inceputul visului unui genial tanar roman care a scris istorie in stiinta Aeronauticii. Din nefericre, insuficient cunoscut pentru generatiile de astazi, Aurel Vlaicu nu a pregetat sa plateasca cu propria tinerete si viata dreptul de a-si transforma visul in realitate!

Curajos, sfidator chiar, modest, ambitios, visator, talentat,
patriot, recunoscator si, mai presus de toate, creativ. Cel care a
efectuat primul zbor de pe teritoriul Romaniei, cu un aparat mai
greu decat aerul, era la inaltimea tuturor epitetelor
enumerate.

De mic copil a avut o fire temperamentala si curioasa, fire care
i-a adus necazuri inca din liceu. In anul 1902 isi ia bacalaureatul
la Licaul de Stat din Sibiu, dupa care urmeaza doua trimestre la
Facultatea de Mecanica a Scolii Politehnice din Budapesta. Se
inroleaza ca voluntar la marina, facand serviciul militar in orasul
Pula, port la Marea Adriatica, astazi in Croatia. Isi obtine
diploma de inginer dupa ce termina cursurile prestigioasei
Ludwig-Maximilians-Universitet din Munchen.

Imediat dupa momentul absolvirii, lucreaza pentru o scurta perioada
de timp ca inginer pentru celebra Fabrica de Automobile Opel.

Cu toate acestea, Aurel Vlaicu nu era deloc multumit. Firea sa
nalvalnica si impetuoasa il imboldeste sa nu accepte destinul plat
si confortabil al unui respectat inginer la Fabricile Opel.

Muncit de ganduri si dorinte inabusite, Aurel Vlaicu revine in tara
in anul 1908. Un an mai tarziu isi termina de construit primul
planor ajutat de Ion , fratele sau, planor cu care efectueaza
cateva zboruri in satul natal Bintinti.

La indemnurile prietenului sau de scoala, poetul Octavian Goga, se
indreapta spre Bucuresti, unde in fata unui public format din
personalitatile vremii, in frunte cu Spiru Haret, face cateva
demonstratii cu prototipul avionului sau.

Sprijinit de Casa Regala si Armata Romana, ambitiosul inventator si
pionier al aviatiei romanesti si mondiale, construieste la
atelierele de la Arsenalul Armatei avionul
„Vlaicu I”, primul avion construit pe teritoriul romanesc.

Cu acest avion, Aurel Vlaicu va decola prima oara pe data de 17
iunie 1910 deasupra Campului Cotroceni.

Vlaicu a scris istorie. Prin actul sau, a situat Romania pe locul
doi in lume, dupa Franta, in utilizarea avionului cu destinatie
militara.

Emotionat, isi inregistreaza brevetul nr. 2258 pentru asa-numita
„Masina de zburat cu corp in urma de sageata”.

Un an mai tarziu, inginerul Vlaicu isi construieste un al doilea
avion, celebrul „Vlaicu II”, cu care zboara in mai multe orase din
regat, in cadrul unor turnee in care isi face cunoscute
inventiiile.

Succesele sale nu se opresc aici, Aurel Vlaicu participand la
razboi pe timpul campaniei din Bulgaria, unde a indeplinit misiuni
de observatie aeriana.

In anul 1913, compania engleza Marconi, comanda lui Aurel Vlaicu
proiectarea si construirea unui avion metalic cu doua locuri.
Inginerul roman purcede la fapte si in doar cateva luni termina
avionul, pe care il denumeste „Vlaicu III”. Geniul romanesc a mai
daruit astfel o inventie pretioasa omenirii – „Vlaicu III” a fost
primul avion functional din lume construit integral din metal!

Traian Vuia, celalalt mare inovator al aviatiei
romanesti

*

Pe data de 13 septembrie, zi fatidica, Aurel Vlaicu incearcasa
traverseze Carpatii cu avionul „Vlaicu II”. Intentia sa era aceea
de participa la serbarile ASTRA de langa Orastie pentru a duce
salutul sau romanilor din Ardeal. Nu a fost sa fie asa…

Genialul inventator roman a decolat de la Bucuresti, a aterizat
fara probleme la Ploiesti pentru realimentarea cu combustibil, si
s-a ridicat din nou in zbor. Avionul sau s-a prabusit insa la
Banesti, langa Campina. Conform anchetelor ulterioare si pe baza
datelor despre starea de sanatate a lui Vlaicu, singura concluzie
care se impune referitoare la tragedia care a indoliat o tara si un
intreg popor, este aceea ca Aurel Vlaicu a suferit un atac de cord
in timp ce era in zbor, la mansa avionului.

Icar din Romania a fost inmormantat la cimitirul Bellu din
Bucuresti. Conform raportului facut de locotenentul aviator
Gheorghe Negrescu, primul sosit la locul accidentului, chipul
eroului aerului era destins, Aurel Vlaicu zambea chiar. Sfidator in
fata mortii, a sortii si chiar a destinului care nu au reusit sa-i
darame visul si dorinta sa cea mai mare.

„Nici urma de groaza sau inclestare pe figura sa. Un usor zambet
incremenise pe buzele sale, iar fata era senina, cu o sfanta
expresie de liniste, linistea datoriei implinite pana la capat, pe
care a iubit-o cu toata dragostea si credinta sufletului sau
luminat de flacara creatiei divine”, noteaza Gheorghe Negrescu in
memoriile sale…

Pentru mai multe amanunte extrem de interesante care vizeaza
personalitatea si creatia lui Aurel Vlaicu, alaturi informatii in
premiera referitoare la inceputurile aviatiei, precum si estimari
la adresa aviatiei militare in mileniul III, accesati interviul pe
care un mare specialist in domeniu, domnul general in rezerva Iosif
Rus, a binevoit sa il acorde pentru portalul Descopera.ro.

Domnule general, va multumim!

*

Aurel Vlaicu nu a fost singurul roman de geniu, care a inovat
prin creativitatea sa. Te invitam sa descoperi aici cele mai
importante inventii romanesti
, fara de care lumea ar
fi aratat altfel decat o stii.

*

CITESTE SI:

Cele mai noi articole
Enigmaticul și celebrul Disc ceresc de la Nebra ar putea fi altceva în realitate
Enigmaticul și celebrul Disc ceresc de la Nebra ar putea fi altceva în realitate
Universitățile trimit creieri și organe prin poștă pentru ca studenții să le poată diseca acasă
Universitățile trimit creieri și organe prin poștă pentru ca studenții să le poată diseca acasă
Cum arăta prima Dacia 1100 scoasă pe linia de producţie a uzinei de la Mioveni
Cum arăta prima Dacia 1100 scoasă pe linia de producţie a uzinei de la Mioveni
Japonia va folosi o cameră video cu rezoluție 8K pentru a afla mai multe despre istoria și originile Planetei Roșii
Japonia va folosi o cameră video cu rezoluție 8K pentru a afla mai multe despre istoria și originile Planetei Roșii
Sicriul din fungi care ajută la descompunerea mai rapidă a corpurilor umane
Sicriul din fungi care ajută la descompunerea mai rapidă a corpurilor umane
Cum au evoluat costumele de baie de-a lungul istoriei. Top 30 de imagini unice
Cum au evoluat costumele de baie de-a lungul istoriei. Top 30 de imagini unice
Cercetătorii au descoperit că un singur circuit de neuroni afectează stresul, somnul și sistemul imunitar
Cercetătorii au descoperit că un singur circuit de neuroni afectează stresul, somnul și sistemul imunitar
Dynetics a dezvăluit sistemul care ar putea readuce oamenii pe Lună. Cum arată interiorul
Dynetics a dezvăluit sistemul care ar putea readuce oamenii pe Lună. Cum arată interiorul
Exoplanetele din Sistemul Solar ar putea fi făcute din diamante și rocă
Exoplanetele din Sistemul Solar ar putea fi făcute din diamante și rocă
Jaden, fiul celebrului Will Smith, îşi lansează propria emisiune. Unde va putea fi urmărită
Jaden, fiul celebrului Will Smith, îşi lansează propria emisiune. Unde va putea fi urmărită
Decizia luată de Facebook pentru a combate informaţiile medicale false de pe platformă
Decizia luată de Facebook pentru a combate informaţiile medicale false de pe platformă
Pandemia de COVID-19 a crescut rata absenţei de la serviciu
Pandemia de COVID-19 a crescut rata absenţei de la serviciu
OMS avertizează: Sunt mai mari şansele să câştigi la loto decât să scapi de Covid-19
OMS avertizează: Sunt mai mari şansele să câştigi la loto decât să scapi de Covid-19
Comisia Europeană cere statelor membre să aibă o strategie comună privind implementarea 5G
Comisia Europeană cere statelor membre să aibă o strategie comună privind implementarea 5G
Noul Comandament Atlantic al NATO a devenit operaţional
Noul Comandament Atlantic al NATO a devenit operaţional
Aurora boreală ar fi putut contribui la scufundarea Titanicului, dar și la salvarea supraviețuitorilor
Aurora boreală ar fi putut contribui la scufundarea Titanicului, dar și la salvarea supraviețuitorilor
„Ghețarul apocalipsei” se desprinde de calota sa glaciară. Cât de mult ar putea crește nivelul global al mărilor și oceanelor
„Ghețarul apocalipsei” se desprinde de calota sa glaciară. Cât de mult ar putea crește nivelul global al mărilor ...
Primul teasc fenician descoperit de arheologi în Liban
Primul teasc fenician descoperit de arheologi în Liban