Home » Stiinta » X-Prize – Aventura continua

X-Prize – Aventura continua

Autor: Cecilia Stroe 07.12.2007
Castigat in mod detasat de catre SpaceShipOne, X-Prize a antrenat in cursa 24 de echipe din intreaga lume. Cu forte foarte inegale, dar cu aceeasi dorinta de a reusi, ele au facut sa renasca spiritul vremurilor de inceput ale aviatiei. Sarbatoarea nu s-a terminat. De-acum inainte, X-Prize va fi o competitie anuala, iar miza lui o vor constitui primele zboruri spatiale comerciale.

Premiul pe care si l-a adjudecat SpaceShipOne (SS1), nava spatiala a com­pa­niei Scaled Composited, a fost de 10 milioane de dolari. Pe 4 octom­brie 2004, SS1 a executat cel de-al doilea sau zbor la peste 100 km inaltime in mai putin de 15 zile de la primul – conditie ce trebuia neaparat indeplinita pentru dobandirea titlului.

Mai multe categorii
Pentru ceilalti 23 de concurenti, insa, nu este totul pierdut. Peter Diamandis, creatorul X-Prize, a decis: competitia se va transforma intr-un eveniment anual si se va desfasura la o baza special construita in New Mexico, Statele Unite. Categoriile la care se va concura vor privi frecventa zborurilor, numarul maxim de pasa­geri imbarcati, numarul total de lan­sari, altitudinea maxima si cel mai scurt timp de zbor, pentru a da sanse la glorie mai multor competitori. Obiectivul declarat este clar: capitali­za­rea eforturilor echipelor care au investit in concurs si recompensarea spiritului lor novator. In acelasi timp, miza comerciala a competitiei nu este deloc de neglijat.

Nici unul dintre concurenti nu vrea sa rateze sansa de a se „lansa“ pe o piata cu potential foarte mare: cea a turismului spatial sau, mai exact, suborbital. Nici o legatura insa intre turismul suborbital si Dennis Tito, miliardarul care in 2001 a platit „micuta“ suma de 20 de milioane de dolari pentru a petrece o saptamana la bordul Statiei Spatiale Internationale. In cazul X-Prize, este vorba despre zboruri la inaltimea de circa 100 de kilometri, care garanteaza cateva minute de imponderabilitate inainte de intoarcerea pe Pamant – lucru nu chiar atat de dificil de realizat si, mai ales, mult mai putin costisitor.

Branson spatial
Cel care a intuit printre primii potentialul acestei piete a fost Richard Branson. Nababul de la Virgin, deja proprietar al unei companii aeriene, nu a ezitat sa infiinteze Virgin Galac­tic, o investitie de 20 milioane de dolari. El a cumparat cu licenta tehno­logia de constructie a SpaceShipOne si si-a pro­pus ca in doi sau trei ani sa transforme SS1 intr-o nava comerciala capabila sa ofere servicii de turism spatial unor clienti nu neaparat miliardari – pretul biletului urmand sa se ridice la aproximativ 160.000 de euro. Conform celor de la Virgin, circa 7.000 de potentiali turisti s-au inscris deja pe listele de asteptare, printre ei numarandu-se si actorul William Shatner, capitanul Kirk din serialul Star Trek. Ideea unui concurs international care sa sustina decolarea de pe Pamant a primei nave spatiale private, spargand astfel monopolurile guvernamentale asupra zborurilor in spatiu, este considerata „de geniu“; de altfel, proiectul pare mai mult decat rezonabil in comparatie cu cel al hotelurilor spatiale gigantice sau cu alte elucubratii futuriste. In urma succesului de proportii in­registrat, Fundatia X-Prize s-a asociat cu World Technology Network, in scopul de a recompensa si alte tipuri de proiecte.

Spiritul Pionierilor Spatiului
Lor le apartine viitorul. Philip Storm si Eric Meier, ambii in varsta de 26 de ani, sunt singurii angajati ai Space Transport Corporation, companie pe care au fondat-o in 2002 cu unicul scop de a face spatiul accesibil cat mai multor persoane. Pasiunea lui Storm pentru rachete dateaza din copilarie, ca si cea a lui Meier pentru mecanica. S-au intalnit la Aerojet, firma de aeronautica unde lucrau amandoi, iar cand au aflat despre X-Prize nu au mai stat pe ganduri. Au renuntat la slujbe si s-au instalat intr-un hangar unde, impreuna cu cativa colaboratori voluntari, au petrecut 70-80 de ore pe saptamana. Rezultatul a fost Rubicon, o racheta de conceptie clasica, avand diametrul de 1 metru si inaltimea de 8 metri, care poate adaposti in partea sa superioara o capsula pentru echipaj. Nava a fost realizata cu un buget foarte redus: partea electronica a fost cumparata din comert, iar in locul combustibilului lichid cerut de complexele pompe turbo si de injectoare, cei doi au folosit combustibil solid.

Cele mai noi articole
Părul uman, folosit la curățarea petrolului care poluează oceanele
Părul uman, folosit la curățarea petrolului care poluează oceanele
Un fermier a dat peste o piatră foarte rară, de mare importanță, în timp ce își ara câmpul
Un fermier a dat peste o piatră foarte rară, de mare importanță, în timp ce își ara câmpul
Cum arăta prima Dacia 1100 scoasă pe linia de producţie a uzinei de la Mioveni
Cum arăta prima Dacia 1100 scoasă pe linia de producţie a uzinei de la Mioveni
Prin ce schimbări a trecut Constituția SUA de-a lungul timpului?
Prin ce schimbări a trecut Constituția SUA de-a lungul timpului?
Oamenii de știință au confirmat că teoria lui Alan Turing explică misterioasele „cercuri ale zânelor”
Oamenii de știință au confirmat că teoria lui Alan Turing explică misterioasele „cercuri ale zânelor”
Cum au evoluat costumele de baie de-a lungul istoriei. Top 30 de imagini unice
Cum au evoluat costumele de baie de-a lungul istoriei. Top 30 de imagini unice
Un studiu a descoperit că Parkinson nu este doar una, ci două maladii
Un studiu a descoperit că Parkinson nu este doar una, ci două maladii
Aleksei Navalnîi nu se întoarce în Rusia. Mai are nevoie de săptămâni bune pentru a se recupera
Aleksei Navalnîi nu se întoarce în Rusia. Mai are nevoie de săptămâni bune pentru a se recupera
Gheața care se topește în Arctica nu va crește nivelul mărilor și oceanelor. Iată totuși cum ne va afecta
Gheața care se topește în Arctica nu va crește nivelul mărilor și oceanelor. Iată totuși cum ne va afecta
Oamenii de știință au identificat zeci de gene care permit cancerului să evite sistemul imunitar
Oamenii de știință au identificat zeci de gene care permit cancerului să evite sistemul imunitar
Un test de sânge poate identifica o infecție virală înainte de apariția primelor simptome
Un test de sânge poate identifica o infecție virală înainte de apariția primelor simptome
Codul sursă al Windows XP a fost făcut public
Codul sursă al Windows XP a fost făcut public
Pe aeroportul din Helsinki au fost aduși câini pentru a depista persoanele infectate cu COVID-19
Pe aeroportul din Helsinki au fost aduși câini pentru a depista persoanele infectate cu COVID-19
Oamenii de știință susțin că au descoperit prima exoplanetă într-o altă galaxie
Oamenii de știință susțin că au descoperit prima exoplanetă într-o altă galaxie
Un distrugător american a intrat în port arborând un drapel al piraților
Un distrugător american a intrat în port arborând un drapel al piraților
Bătălii cu vrăjitori și demoni prinși în capcană. Ce dezvăluie texte creștine traduse recent pentru prima oară
Bătălii cu vrăjitori și demoni prinși în capcană. Ce dezvăluie texte creștine traduse recent pentru prima oară
Aurore ultraviolete, observate pentru prima oară în jurul unei comete
Aurore ultraviolete, observate pentru prima oară în jurul unei comete
Sistemul imunitar ne apără împotriva depresiei
Sistemul imunitar ne apără împotriva depresiei