Cele mai citite articole de stiinta

Publicat: 12.07.2007
Care au fost cele mai de succes texte stiintifice ale anului trecut? Publicatia New Scientist a facut propria ierarhie, trecand in revista cele mai citite 10 articole de pe site-ul sau. Aceste articole sunt preluate de la mai toate publicatiile stiintifice de limba engleza de pe glob, astfel ca ele ofera un bun reper pentru topul povestilor de stiinta si tehnologie din 2004.

Hawking pulverizeaza paradoxul gaurii negre
Dupa aproape 30 de ani in care a sustinut cu inversunare ca tot ce ajunge in interiorul unei gauri negre este distrus, fizicianul englez Stephen Hawking admite ca s-a inselat. El spune ca e posibil ca gaurile negre sa permita totusi informatiei sa evadeze. In curand, s-ar putea rezolva una dintre cele mai longevive mistere ale fizicii moderne – „paradoxul informational al gaurii negre“.

Cassini descopera detalii misterioase in inelele lui Saturn
Naveta spatiala Cassini a intrat pe orbita lui Saturn in luna iulie, iar lumea a privit cu uimire cum cateva dintre misterele de nepatruns ale planetei cu inele incep sa fie des­cifrate. Printre ele, o bizara structura a materiei ce compune inelele.

Armele paralizante indreptate spre multimi
Organizatiile pentru apararea drepturilor omului au fost socate la vestea existentei unor arme capabile sa imobilizeze multimi intregi, prin emiterea unei raze care seamana cu descarcarea electrica a unui fulger. Armele urmau sa fie livrate unor departamente ale fortelor militare si de politie din Statele Unite si Europa.

Homo florensis redeschide discutia despre stramosul omului
Desi Homo florensis – hobbit-ul, cum a mai fost botezat – a agitat puternic apele lumii stiintifice in ultimul an, descoperirea unui craniu de mici dimensiuni i-a bulversat si mai mult pe cercetatori, care au ajuns la concluzia ca intreaga structura a arborelui genealogic uman trebuie reanalizata.

Semnale misterioase transmise din spatiu
La putina vreme dupa ce astronomii implicati in programul de identificare a inteligentei extraterestre (SETI) au directionat catre stele un gigantic telescop radio din Puerto Rico, acesta a inceput sa receptioneze un semnal enigmatic. Este posibil ca semnalul sa fie expresia unui fenomen astronomic neidenti­ficat inca, dar exista si posibilitatea ca el sa fi fost transmis de catre extraterestri.

Foto: Reuters, NASA, Rainer Blatt/Innsbruck University