Home » D:News » In cautarea antimateriei primordiale

In cautarea antimateriei primordiale

Publicat: 31.10.2008
Desi universul este cladit din materie, cercetatorii sunt de parere ca antimateria, cea care a pierdut lupta dupa Big Bang, se ascunde undeva in colturile acestuia, ducandu-si in continuare razboiul contra materiei. Noile teorii dezvoltate de oamenii de stiinta incearca sa explice modul in care antimateria ar fi putut supravietui anihilarii totale.

Antimateria contine protoni, neutroni si electroni, insa sarcina si proprietatile magnetice sunt opuse. Cand materia si antimateria intra in coliziune, acestea se anihileaza reciproc, producand energie conform faimoasei ecuatii a lui Einstein, E=mc2. Dupa Big Bang a existat atat materie, cat si din antimaterie, insa cea din urma a fost invinsa, ramanand ca universul, asa cum il cunoastem, sa fie format exclusiv din materie. Urme ale antimateriei se banuiesc a fi  fenomene inca misterioase, cum ar fi gaurile negre sau pulsarii, insa o dovada concreta a acestui fapt nu a fost gasita.

Cum ar fi putut antimateria supravietui in aceste conditii? Se crede ca dupa Big Bang a fost o perioada neobisnuita, numita inflatie, in timpul careia universul s-a expandat exponential in doar o fractiune de secunda. In  urma acestei inflatii, materia si antimateria au fost separate de catre o scala mare, caz in care cele doua nu se vor intalni. Insa daca scalele ar fi mai mici, de genul galaxiilor, atunci antimateria ar putea fi descoperita. In acest caz, coliziunea este iminenta si ar constitui o dovada clara a prezentei antimateriei. Emisiile de raze ultraviolete arata cat mult gaz este implicat in acest gen de coliziuni. Daca gazul provenit de la oricare dintre cele doua galaxii contine particule de antimaterie, atunci acestea se vor anihila, iar razele ultraviolete vor fi acompaniate si de raze gamma. Gasirea antimateriei in univers va putea indica cat de mult a durat momentul inflatiei si va arunca o noua lumina asupra perioadei initiale de dupa formarea universului.